De 4 V’s van marketing toegepast in verkoop

In mijn werk als verkooptrainer en als docent sales kom ik vaker het model tegen van de 4 V’s (Vinden, Verleiden, Veroveren, Verbinden). Dit model komt uit de marketing en het is leuk om er mee aan de slag te gaan. Dus, hoe zit het dan met de 4 V’s in de verkoop?

Vinden
Het vinden van nieuwe klanten is altijd lastig. Denk maar eens aan koude acquisitie. Het koud bellen naar klanten. Brrrrrr, veel ondernemers of mensen in de verkoop hebben er moeite mee. Maar je moet het wel af en toe doen hoor, want het kan verrassende dingen opleveren. Natuurlijk zijn er zijn er andere wegen om te bewandelen. Sociale Media is daarbij een goede tool om klanten te vinden. Denk hierbij aan een goede Customer Journey waarbij de content belangrijk is. Hierin is ook de Call to Action belangrijk die aanzet tot actie!! Lezen, kopen, bezoeken inschrijven etc. Het AICDAS model wat ik in een eerder blog al beschreven heb kan je hiervoor gebruiken. Die Call to Action gaat natuurlijk richting de sales al.

Verleiden
Verleiden van je klanten is leuk om te doen. Vergelijk het maar om een dame of heer te verleiden in de liefde. Eigenlijk mag je alles uit de kast trekken. En vaak doe je dat in de liefde toch!!? In de sales heb je bijvoorbeeld telefonisch contact na het vinden van een klant. Gebruik dan bijvoorbeeld je stem op een juiste manier, en toon natuurlijk oprechte interesse, net zoals je in de liefde zou doen.. Ook het vragen stellen hoort daarbij. In een WhatsApp, mail of offerte moet je op zoek gaan naar de juiste woorden om informatie over te brengen. Inspirerend zijn, is echt belangrijk. Natuurlijk ga je op zoek om het eventuele probleem voor de klant op te lossen. Net zoals je dat voor je geliefde zou doen.

Veroveren
Ook voor veroveren gelden de spelregels van de liefde. Verleiden is 1 ding maar hoe raak je het hart? En hoe doe je de verovering? In de verkoop heb je natuurlijk het aanbod. Hoe breng je dat in het geschreven woord en gesproken woord. Hoe weet je zeker dat de klant ja zegt? Dus vraag je aan je man of vrouw verkering? Of vraag je heel ouwerwets “mag ik met je lopen”? Je hoopt natuurlijk op een ja. En dan gaat het voor het echt.

Verbinden
Hier gaat het natuurlijk om het gevoel en de ratio. Waarbij het gevoel er boven uit steekt. Verkoop is tenslotte Human to Human. Dit verbinden komt ook voort uit de oprechte interesse die je hebt in de klant. Daar maak je een begin. Net zoals in de liefde moet je aan een relatie werken. Zijn jullie, de klant en verkoper, gelukkig? En wat doe je daarvoor? Als je een goede relatie met elkaar hebt dan kan de klant een goed ambassadeur zijn van je bedrijf, product of dienst.

Klantgerichtheid.
Als je de 4 V’s continu meeneemt in je gedacht bij iedere (potentiele-) klant en iedere keer weer opnieuw als je met de klant bezig bent, dan ben je op iedere individuele klant klantgericht bezig en maken jullie elkaar gelukkig. Net zoals in een liefdesrelatie.

 

Door: trainer Ben Noordermeer

Info

Meer weten over onze verkooptrainingen? Kijk op de themapagina of mail naar info@mkbct.nl.