Luistert u wel goed?

Beste lezer(es).

Ik kom net terug van het geven van een training Personeelsgesprekken. Daar gebeurde iets wat ik u niet wil onthouden. Ik trainde een aantal leidinggevenden en ondernemers in het voeren van functioneringsgesprekken. Vandaag gingen we de gesprekken oefenen. Eén van de ondernemers speelde de medewerker; een andere onderneemster zichzelf.

De onderneemster begon het gesprek, door aan de medewerker te vragen wat zijn belemmeringen waren. Hij zei: “Ik vind dat je te weinig op de werkvloer komt. Je zit altijd maar in je kantoor en ik zie je bijna nooit”. Zo, de belemmering van de medewerker was duidelijk. De reactie van de onderneemster daarna ook. Ze voelde zich als door een wesp gestoken en reageerde: “Ik heb het hartstikke druk. Ik kan niet constant op de werkvloer aanwezig zijn.” De medewerker probeerde nog: “Ja, maar je kunt toch wel wat vaker je gezicht laten zien”. Het kwaad was echter al geschied en het gesprek liep uit op een welles-nietes spelletje.

Tijdens de nabespreking gaf de onderneemster aan dat ze zich direct al, in het begin van het gesprek, door de medewerker aangevallen voelde. Ook vond ze dat de medewerker de boodschap nou niet echt genuanceerd had gebracht. Vervolgens vroeg ik haar: “Heb je naar de medewerker geluisterd als dat je er achter wilde komen waar hij behoefte aan had. Of heb je het meer als zijn klacht opgevat waardoor je het gevoel had dat je je moest verdedigen?”.

Dit vroeg ik haar omdat we vaak niet objectief luisteren naar wat iemand zegt, maar meer naar wat we denken dat hij of zij bedoelt te zeggen. Zeker wanneer we ons aangevallen voelen zijn we meer bezig met hoe we ons moeten verdedigen, dan met wat de ander zegt. De onderneemster had niet de behoefte van de medewerker gehoord, namelijk dat hij graag wilde dat zij wat vaker zou langskomen. In plaats daarvan hoorde ze: “Ik vind het slecht dat je te weinig op de werkvloer komt”. Door niet goed te luisteren blokkeerde het gesprek en kwam ze er niet achter waarom de medewerker wilde dat ze vaker zou komen. Iets wat haar de kans had geboden de medewerker weer tevreden te stellen en de samenwerking te bevorderen.

Door: docent Frank Edeling 

 

Training personeelsgesprekken

Eigentijds personeelsmanagement vraagt om effectieve functionerings- en beoordelingsgesprekken. Maar hoe voer je die? Kun je zakelijk zijn zonder het menselijke gevoel te verliezen? Kun je op een opbouwende wijze kritisch zijn en ben je in staat het functioneren van een medewerker op motiverende manier te bespreken? Als deze vaardigheden nog een klein beetje gepolijst kunnen worden, ben je bij ons op het juiste adres. 

Bekijk de training personeelsgesprekken >