Te laat

Er is niets hinderlijker dan dat een medewerker te laat komt. Een probleem wat vaker voorkomt dan je lief is. Zeker als medewerkers vroeg op moeten staan. Iets wat in uw branche heel normaal is. “Wat kun je hier nu aan doen?”, is een vraag die ondernemers mij vaak stellen. Mijn antwoord is dan steevast: “vraag het aan de medewerker”, want zelf kun je het namelijk niet oplossen. Ondernemers zijn snel geneigd om een probleem voor de medewerker op te lossen. Echter, op het moment dat je het probleem gaat oplossen heb je het al van de ander overgenomen. Je denkt dan dat je iets voor de medewerker hebt gedaan. Echter, het tegendeel is waar. De medewerker heeft namelijk niet over de oplossing kunnen meedenken en voelt zich dan ook niet verantwoordelijk. Vervolgens moet je moeite doen om jouw oplossing door hem te laten accepteren en uit te laten voeren.

In het personeelsmanagement komen weinig formules voor. Echter, als we het over problemen en oplossingen hebben is de volgende formule toepasselijk, namelijk Effect = Kwaliteit x Acceptatie. Wat zoveel betekent als: de kwaliteit van een besluit of oplossing kan heel hoog zijn. Maar als de ander dit niet accepteert is het effect gering. Met andere woorden: als je zelf de oplossing voor het te laat komen hebt gevonden en deze oplossing is nog zo goed, dan kan het toch zo zijn dat het voor de medewerker niet werkt. Hij zal namelijk de oplossing moeten accepteren wil hij er ook daadwerkelijk mee aan de slag gaan. Beter is daarom dat je het probleem van het te laat komen samen met de medewerker bespreekt. Het enige wat je dan hoeft te doen is de medewerker begeleiden in hoe hij zijn probleem oplost. De medewerker weet zelf het beste wat voor hem werkt dus kan hij ook het beste zijn eigen probleem oplossen. Probeert u dat voor hem te doen, dan loopt u de kans dat u er zelf een probleem bij hebt en de medewerker niets doet. Ja, hij doet één ding. Hij blijft te laat komen.

Tijdens de vierdaagse training Effectief Leidinggeven wordt niet alleen op de gespreksvoering ingezoomd maar wordt behandeld hoe u op een zo effectief mogelijke wijze medewerkers zo betrokken en gemotiveerd mogelijk kunt laten werken en samenwerken. Er zijn nog plaatsen op de trainingen van 13, 20, 27 juni en 4 juli in Utrecht, 2, 9, 16, 23 juli in Zoetermeer, 4, 11, 18, 25 september in Zaandam, 26 september, 3, 10, 24 oktober in Ede, 1, 8, 15 en 22 november in Zoetermeer en 25 november, 2, 9, 16 december in Utrecht. Ga direct naar MKBCT/effectief leidinggeven