Klanten over ons
Onze cursussen en trainingen hebben een paar kenmerken: no-nonsense, hands-on en direct toepasbaar. Geen eindeloze stroom aan theoretische informatie, maar korte en krachtige oefeningen die rechtstreeks uit de praktijk komen. Wat je vandaag leert, pas je morgen toe. Punt. Onze trainers zijn dan ook ervaren ondernemers. Hiermee spreken we een gevarieerde en zeer brede doelgroep aan. Hieronder lees je wat enkele van onze klanten over ons te zeggen hebben.

 

Time management
Je kunt zelf veel doen om prettiger te werken, zo blijkt uit de training. Het is een natuurlijke reactie om druk aan de organisatie te wijten, maar bepaalde spanningen ontstaan door individuele acties. Sommige medewerkers trekken veel naar zich toe, andere schuiven juist af. Neem je verantwoordelijkheid voor je eigen werk en communiceer over taken die wellicht niet bij jouw functie horen.

Wicro Plastics, Kessel
Yvonne Jansen, medewerker P&O

Time management
De workshops waren interessant. Door de tijd heen begin je er steeds meer je eigen ideeën op na te houden en dan is het goed als je weer even op de feiten wordt gewezen. Bij de workshop Acquisitie en Verkoop heb ik bijvoorbeeld veel van de verkooptechnieken opgestoken, bijvoorbeeld dat ik een duidelijk standpunt moet aanhouden. Bij de workshop Begroting en Offertes heb ik geleerd mijn kosten inzichtelijk te krijgen door die gelijk met het opstellen van de offerte te berekenen. Ik probeer dat in de praktijk toe te passen, maar soms is dat moeilijk. Hier in het oosten van het land is de concurrentie moordend en zijn er veel beunhazen, terwijl ik als lid van de VHG bewust een hoger uurloon hanteer. Dan is het toch schipperen met veel dingen om in de markt te blijven. Maar ik heb dan in ieder geval wel mooi de kosten voor ogen. Ik kan de workshops dan ook zeker aanraden. Sterker nog, dat heb ik al gedaan. Vooral van het inzichtelijk maken van de kosten kunnen velen leren. En het is prettig om eens open en bloot offertes op tafel te leggen en daar met collega's over te praten.

Hartman Hoveniers en Boomverzorging, Haaksbergen
Nico Witbreuk

Garden Retail Services ondersteunt ondernemers in de tuincentrumbranche in de breedste zin van het woord: van promotie tot automatisering, van financieel management tot inkoop en marketing. Roy Noordhoek is manager van de Retailgroep: de centra die niet aangesloten zijn bij een formuleketen. „Wij organiseren voor onze ondernemers vier keer per jaar een bijeenkomst, onder de titel ‘Business Club’. MKB Cursus & Training zorgt daarbij al twee jaar voor de inhoud. Zo’n groot trainingsbureau heeft altijd de trainers die bieden wat wij zoeken. En ze pakken het zeer serieus aan: door voorgesprekken en gerichte bezoeken aan een of twee tuincentra stemmen ze de workshop precies af op de realiteit binnen de branche. Deelnemers hoeven geen ingewikkelde vertaalslag te maken: ze kunnen het de volgende dag direct toepassen.

Garden Retail Services
Roy Noordhoek

Beide workshops waren erg leuk en leerzaam. Vooral aan Begroting en Offertes heb ik iets gehad. Het interactieve deel samen met de collega's sprak me bijzonder aan. Gewoon je offertes op tafel leggen, die daarna samen doornemen en bekijken waar het misgaat en wat er beter kan. Maar ook van Acquisitie en Verkoop heb ik veel geleerd, vooral het rollenspel was leuk om te doen. Sommige dingen die ik tijdens de workshops tegengekomen ben heb ik al toegepast in de praktijk. Het gaat dan vooral om de presentatie naar klanten. In het verleden deed ik dat even tussendoor of kwam ik 's avonds na het werk gewoon in mijn werkkloffie langs. Nu bereid ik dat soort bezoekjes goed voor en neem ik er de tijd voor. Maar ik maak nu ook mijn offertes en begrotingen concreter. Zo neem ik het tekenwerk op in de offerte en da pas daarna daadwerkelijk over tot het tekenen. Normaal waren dat verborgen uren. Ik kan de workshops dus iedereen aanraden. Honderd procent!"

Adonis Hoveniers, Pijnacker
Ed van der Haar

Klantgericht verkopen in de detailhandel
Een mystery shopper bezocht ons woonwarenhuis voorafgaand aan de training. Dat bleek dus de trainer zelf te zijn. Zijn winkelervaringen leverden meteen veel input op. We barsten van de productkennis, maar de klant uiteindelijk tot aankoop verleiden kon beter. In twee trainingsavonden hebben we veel bijgeleerd, ook over het omgaan met veeleisende klanten. Nu moeten we de kennis op peil houden.

Geels Woonwarenhuis, Bennekom
Ada Elings-Geels, ondernemer

Klantgericht denken en handelen
Vrijwel iedereen vindt dat hij klantvriendelijk werkt, maar ervaart de klant dat ook zo? Klantvriendelijkheid hangt vaak van eigen inzicht af. De training heeft daar bij ons lijn in gebracht. We zijn heel concreet begonnen met uniformiteit in de telefoonaanname. E-mail is een ander voorbeeld: beantwoord vragen van klanten eens zelf in plaats van slechts een terugbelverzoek aan je collega te sturen.

JK van den Dool BV, Wassenaar
Jaco van den Dool, directeur

Omgaan met lastige klanten en agressief gedrag
DAK Kinderopvang heeft rond 800 medewerkers en 24 groepsleidsters deden de training ‘Agressiebeheersing’. Ze hebben incidenteel te maken met verbaal agressieve ouders, ongemakkelijke situaties en soms met boze kinderen’. De training was precies wat ze wilden: een stukje theorie, direct toepassen in de trainingssituatie, nabespreken en nog eens proberen. We hebben direct voor nog twee groepen een training gepland!

DAK Kinderopvang
Joke Beumer, Coördinatrice Opleidingen

In onze organisatie hebben we Nikon Academy voor onze interne trainingen. Vorig jaar hebben we 200 ‘high potential photography-verkopers’ een serie van 6 bijeenkomsten aangeboden. Wij hebben natuurlijk de vakkennis in huis, maar voor het sales-pur-sang-verhaal hebben we MKB Cursus & Training ingeschakeld. Bleek een prima keuze; het waren 10 inspirerende bijeenkomsten door het hele land, waar we nu al de zoete vruchten van plukken.

Nikon Netherlands
Frank Zuidweg, Coördinator knowledge

Time management
“Toen ik een aantal jaar geleden begon, was ik alleen. Nu zijn we met vijf medewerkers. Er is kortom in weinig tijd veel veranderd. Inmiddels heb ik drie cursussen gevolgd bij MKB Cursus & Training: Personeelsmanagement, Effectief leidinggeven en laatst Time management. Ik worstelde, net als veel anderen, met het probleem dat ik altijd tijd te kort kwam. Buitengewoon positief aan de training is dat je in contact komt met mensen die daar ook mee zitten. Het uitwisselen van ervaringen heb ik als verrijkend ervaren. Daarnaast kregen we van de trainer interessante, praktische tips mee. Grappig was de anekdote van het aapje op de schouder: een van je collega's dropt zijn probleem op jouw bureau, waardoor jij ineens met 'het aapje' zit. Een veel voorkomende oorzaak van onnodige drukte. Delegeer taken en zorg ervoor dat collega's eerst proberen zélf een probleem op te lossen.”

Sportvisserij Oost-Nederland,
Ed Piek, manager

Financiële basiskennis
“Heel duidelijk werd in deze cursus uitgelegd wat het verschil is tussen de balans en de winst- en verliesrekening. Voor veel van onze medewerkers was dat echt een eyeopener. Ook hadden we veel aan de uitleg over de kasstromen binnen je bedrijf. Het hoofd van onze technische dienst doet jaarlijks een heel aantal dure investeringen. Hoe ga je daar mee om? We kregen veel nuttige en praktische informatie. Lang geleden heb ik een dergelijke training al eens gevolgd, maar ik wilde alles weer even ophalen. De eigenaar van Parkhotel Den Haag adviseerde mij om dat bij MKB Cursus & Training te doen. Daar heb ik geen spijt van. De dag was perfect verzorgd, alle communicatie verliep prima en de trainer was zeer professioneel.”

Parkhotel Den Haag,
Jacques Ravoo, general manager

Werving en selectie
We hebben al een evaluatie formulier ingevuld. De trainer was zeer bekwaam evenals de actrice. Ik heb veel van deze dag opgestoken.
Het is belangrijk om goed om te gaan met de investering (de medewerker). Verder waren de praktische oefeningen in gespreksvoering verhelderend. We zijn op zoek naar de juiste persoon! Dat vond ik een eye opener.

Humanitas
Femke Kosters

Effectief leidinggeven
“Twee jaar geleden hebben we binnen ons bedrijf een management-team gevormd. Met de vijf managers volgen we nu de incompany training, omdat we allen afzonderlijk met bepaalde vragen en situaties zaten. Die konden we vooraf voorleggen aan de trainer. Ze heeft ons gevraagd wat we willen leren, welke vragen er leven en waar we tegenaan lopen. Tijdens de cursus gaat ze heel specifiek op onze situatie in. En dat schiet merkbaar wortel op de werkvloer. We voeren op het moment bijvoorbeeld functioneringsgesprekken. Tijdens de training krijgen we veel praktische tips over hoe we dat het best kunnen aanpakken. Zeer leerzaam en praktisch toepasbaar!”

Twilmij,
René Slagmolen, directeur

Omgaan met lastige klanten en agressief gedrag
Wij beheren 25 buurthuizen in Den Haag. Mensen in nood worden soms boos – terecht of onterecht. Daar moet je wel mee kunnen omgaan. De training die MKB Cursus & Training bij ons incompany heeft aangeboden paste exact op onze situatie en bij onze stijl: niet te veel theorie en vooral gelijk aanpakken. Oefenen! Goede training, die ons aan het anders denken en doen heeft gezet!

Stichting voor Welzijn, Den Haag
Stef Beun, team manager

Zakelijk gebruik van Facebook
De zakelijke inzet van sociale media roept nog veel vragen op bij de bedrijven die we vertegenwoordigen, onder meer dierenspeciaalzaken en dierenpensions. Hoe maak ik een goede start? Wat moet ik vermelden? Wat nu als er negatieve berichten verschijnen? Gaandeweg de cursus maakte onwennigheid plaats voor vertrouwen. Een voordeel van sociale media is dat je direct kunt reageren op eventuele kritiek. Een eyeopener voor deelnemers!

Brancheorganisatie Dibevo, Amersfoort
Angelique van Tilburg, secretaris

Overvaltraining
Gelukkig is er geen concrete aanleiding om de training te volgen. We willen gewoon goed voorbereid zijn, dus we zijn met zestien restaurantmedewerkers aan de slag gegaan. De theorie is belangrijk, daarin komen onder andere de preventieve mogelijkheden aan bod. Je leert ook veel van de praktijkoefeningen met een acteur. We weten nu wat ons te doen staat als de nood aan de man is.

Hotel-Restaurant De Gouden Leeuw, Zevenbergschen Hoek
Petra van der Made, eigenaresse

Dierenartsen communiceren vaak gemakkelijker met hun patiënten dan met hun medewerkers. Dat is een beetje de aard van het beestje. Maar we hebben de laatste jaren hard gewerkt aan een CAO voor de dierenartsenpraktijk en onderdeel daarvan is prestatie gerelateerd belonen. Dat impliceert functioneringsgesprekken en zelfs beoordelingsgesprekken. Omdat zoiets nog niet in de branchecultuur zit hebben we MKB Cursus & Training gevraagd een maatoplossing te maken die aansloot op onze protocollen en formulieren. Bij het bedenken van realistische rollenspelen ben ik vanaf het eerste stadium betrokken geweest. Uiteindelijk heeft MKB Cursus &Training in dit eerste jaar 12 keer een eendaagse training functioneringsgesprekken aangeboden, aan groepen van 8 tot 10 deelnemers. Ik was persoonlijk zeer onder de indruk van de professionaliteit van trainster Natasja van Voorst. Keigoed in haar vak en heel sterk in de omgang met mensen en weerstand. In oktober en november gaan we de vervolgtraining doen: beoordelingsgesprekken voor dierenarts-werkgevers. Heel professioneel, gelijk toepasbaar. Ik was meer dan tevreden en ik was niet de enige!

Belangenvereniging Practici Werkgevers (Dierenartsen)
Tessy Ernst, bestuurslid

Coachend leidinggeven in de praktijk
Hoe kun je het beste uit mensen halen? Die vraag wilden we als leidinggevenden graag beantwoorden. De training geeft aanknopingspunten om vooruit te kunnen. Vooral van de rollenspelen leer je veel, alleen al door naar collega’s te kijken en te luisteren. Op de werkvloer merk ik al verschil. De communicatie verloopt beter. Je doet niet zonder meer aannames, je denkt na over gesprekken.

ACE Pharmaceuticals BV, Zeewolde
Roselinda van der Vlugt, hoofd Registratie & Medical Info

Time management
Sinds de cursus spreken we over ‘aapjes’. Onze trainer bedacht deze metafoor voor verantwoordelijkheden. Het is niet de bedoeling om een aapje naar collega’s te laten overspringen. Zo wordt op luchtige wijze bewustwording gecreëerd. Je merkt dat medewerkers van hun verantwoordelijkheden doordrongen raken, dat ze er actief mee aan de slag gaan. Een pré is dat deze training bedrijfsbreed en incompany kon worden gegeven.

SpeakUp BV, Enschede
Lizanne van Ommeren, HR-manager

Effectief leidinggeven
Collega’s aanspreken op functioneren is niet altijd even makkelijk, daar kun je als bedrijf best wat ondersteuning bij gebruiken. Tijdens de training oefen je met medecursisten. Deze ervaringen zijn zeer bruikbaar. We merken intern dat het voeren van gesprekken beter verloopt. Het geven van feedback en leveren van opbouwende kritiek gaat soepeler omdat je zorgvuldiger formuleert.

Digitransfer, Gorinchem
Romy Walraven, projectmanager

Notuleren
Onze twaalf notulistes, die bijna allemaal nog op papier notuleerden, kwamen laaiend enthousiast terug en ze vroegen mij direct een vervolgcursus te plannen! Ze wilden liefst dezelfde trainster, omdat die heel veel praktijkervaring meebracht en het goed kon overbrengen. Niet gortdroog uit een boekje, maar duidelijk gebaseerd op de dagelijkse notuleerpraktijk. Wordt vervolgd dus...

Gemeente Alphen aan de Rijn
Willem Versteeg, Coördinator Office Management

Klantgericht verkopen in de detailhandel
“Ik ben in verschillende branches werkzaam geweest en heb daarom al diverse verkooptrainingen meegemaakt. Eigenlijk was ik een beetje sceptisch; meestal krijg je tijdens dergelijke cursussen de bekende schemaatjes voorgeschoteld, was mijn ervaring. Ik heb mijn beeld volledig bijgesteld. Ik heb echt dingen geleerd. De focus lag niet, zoals gewoonlijk, op vragen als 'Is de klant sociaal of dominant?', maar op je omgang met klanten en met andere verkopers uit je team. Er werd veel nuttige informatie verstrekt over hoe je succesvol kunt bouwen aan langetermijnverkoop en duurzame klantrelaties. Het was een enthousiaste training, waardoor ik weer op een nieuwe manier naar mezelf ben gaan kijken. Ik heb geleerd om mezelf te blijven verbeteren, in het belang van zowel het bedrijf als de klantrelatie.”

Retif,
Jeroen de Jong, verkoper

Klantgericht denken en handelen
We zijn met veertien mensen - de helft van ons bedrijf - getraind in persoonlijke effectiviteit en service. Het enthousiasme van de trainer was zo aanstekelijk en de inhoud zo goed, dat we nu echt anders aan het werken zijn. Betere interne samenwerking, veel bewuster van de belangen van de klant. Echt een aanrader!

Drukwerkdeal, internetdrukkerij
Martijn van de Poel, HR Manager

Klantgericht denken en handelen
Communicatie stond centraal in ons maatprogramma. Rollenspellen zijn in het begin wat onwennig, maar het enthousiasme van onze trainer werkte aanstekelijk. De praktische aanpak spreekt me aan. Zo leverden de discussies veel bruikbare informatie op. Je hoort hoe collega’s het gedrag van klanten ervaren en je kunt samen met oplossingen aan de slag. De cursus had ook nog eens het effect van teambuilding.

Untis Benelux, Rotterdam
Carla van Leijden, directiesecretaresse en personeelsmanager

Klantgericht denken en handelen

  • Onderscheidende training. Duidelijkheid naar debiteuren kan dus ook op een klantvriendelijke manier. Na deze training hoef je je nooit meer te laten gijzelen door de rookgordijnen die debiteuren opwerpen.
  • Onze cashflow is significant toegenomen na praktisering van de geleerde vaardigheden.
  • De trainer leert je geen kunstjes, maar jezelf ècht beter positioneren in je rol van debiteurenbeheerder naar debiteur en in je eigen organisatie. Heb ontdekt dat mijn vakgebied veel breder is dan ik voor mogelijk had gehouden. Mijn complimenten voor de uitgebreide kennis van trainer Gebsky en hoe goed hij deze kan overbrengen naar anderen.

Andere NBBU deelnemers over de cursus Debiteurenbeheer en telefonisch incasseren: