Klanten over ons
Onze cursussen en trainingen hebben een paar kenmerken: no-nonsense, hands-on en direct toepasbaar. Geen eindeloze stroom aan theoretische informatie, maar korte en krachtige oefeningen die rechtstreeks uit de praktijk komen. Wat je vandaag leert, pas je morgen toe. Punt. Onze trainers zijn dan ook ervaren ondernemers. Hiermee spreken we een gevarieerde en zeer brede doelgroep aan. Hieronder lees je wat enkele van onze klanten over ons te zeggen hebben.

 

Agressie preventietraining
Wij verhuren en faciliteren 20.000 m2 verkoopruimte aan 185 ondernemers in business-to-business. Daar horen ook kassa’s bij. Twee keer per jaar doet iedereen mee aan een overvaltraining, een agressiebeheersingstraining of een calamiteitentraining. Allemaal bij MKB Cursus & Training – dat bevalt al jaren uitstekend. Praktijkgericht en altijd op maat. Naar volle tevredenheid dus!

Tica, Aalsmeer
Gerry Daalhuisen, bedrijfsleider

Notuleren
Onze twaalf notulistes, die bijna allemaal nog op papier notuleerden, kwamen laaiend enthousiast terug en ze vroegen mij direct een vervolgcursus te plannen! Ze wilden liefst dezelfde trainster, omdat die heel veel praktijkervaring meebracht en het goed kon overbrengen. Niet gortdroog uit een boekje, maar duidelijk gebaseerd op de dagelijkse notuleerpraktijk. Wordt vervolgd dus...

Gemeente Alphen aan de Rijn
Willem Versteeg, Coördinator Office Management

Klantgericht verkopen in de detailhandel
“Wij hebben met twintig collega's twee keer twee avonden mogen luisteren naar een zeer kundige trainer. Voordat we met de cursus begonnen, was hij al verschillende keren bij ons geweest om de actuele situatie binnen ons bedrijf te bespreken. Daar sprong hij tijdens de training voortreffelijk op in. Het sloot perfect aan op de praktijk zoals wij die kennen. Veel medewerkers hebben de cursus echt ervaren als een opfrismoment. Je bent al jaren verkoper, maar ben je je wel bewust van hoe je het doet? Als een klant komt, heeft hij een probleem en daarvoor zoekt hij bij jou een oplossing. Ontvang een klant dus altijd met open armen en toon interesse, benadrukte de trainer. Onze verkopers zijn hier daadwerkelijk mee aan de slag gegaan.”

Nebo
Khalid Achaabouné, medewerker

Ik heb twee jaar lang vrij intensief trainingen en cursussen gevolgd, van algemeen management en financiële kengetallen tot time management en coachend leidinggeven. Daar doe ik nu nog elke dag mijn voordeel mee. De trainingen waren niet wollig, geen gezwets er omheen. Daar houd ik niet van. Ze snappen het spelletje, zakelijk en persoonlijk. Prima club.

Bureau Jalink, De Lutte
Arnoud Jalink

In onze organisatie hebben we Nikon Academy voor onze interne trainingen. Vorig jaar hebben we 200 ‘high potential photography-verkopers’ een serie van 6 bijeenkomsten aangeboden. Wij hebben natuurlijk de vakkennis in huis, maar voor het sales-pur-sang-verhaal hebben we MKB Cursus & Training ingeschakeld. Bleek een prima keuze; het waren 10 inspirerende bijeenkomsten door het hele land, waar we nu al de zoete vruchten van plukken.

Nikon Netherlands
Frank Zuidweg, Coördinator knowledge

Coachend leidinggeven A - de basis
“We zijn de afgelopen jaren gegroeid van een kleine onderneming naar een serieus bedrijf met 28 medewerkers. In de praktijk merkte ik dat professioneel leidinggeven meer en meer een must werd. In een bedrijf van onze omvang moet er structuur zijn; je bent als collega's niet alleen maar vriendjes van elkaar. Ik had dat echter nooit geleerd, dus zocht ik naar een aantal handvatten. De training was waanzinnig. Er ging een hele wereld voor me open. Ik kreeg zóveel praktische tips die in de praktijk echt werken! Ik sta nu als leidinggevende anders in mijn werk. Jammer dat de cursus op een gegeven moment afgelopen was.”

Restaurant Vis aan de Schelde,
Roos Kerstjens, bedrijfsleidster

Notuleren
Wij ondersteunen brancheorganisaties met onder meer interim management, secretariaatdiensten en projectbegeleiding. Van de 55 medewerkers zijn er 15 secretaresse en 8 van hen hadden behoefte aan extra notuleervaardigheden. De opbouw van de cursus en de uitleg waren perfect en er was veel waardering voor de deskundigheid en de hulpvaardigheid van de docente!

Wissenraet Van Spaendonck Tilburg BV
Suzanne van Noort, officemanager

Basistraining bedrijfshulpverlening
Wij zijn een organisatie met rond 40 mensen. We hebben de BHV-training van MKB Cursus & Training gedaan. Voor het derde jaar alweer. Het was een incompany-training voor bijna alle medewerkers. Ook deze editie, een tweedaagse training op kantoor, is ons weer goed bevallen: docent prima, les prima.

Othala, horecabeheer en -management
Mw. S. H. Debevere

Personeelsmanagement
Ik heb al veel van de cursus Personeelsmanagement in praktijk kunnen brengen. Ik heb inmiddels de eindejaarsgesprekken met iedereen achter de rug en daarbij kwamen de tips erg goed van pas.

O2 communicatie, Maarssen
Cecilia de Cesaris, office manager

Personeelsgesprekken
Onze functioneringsgesprekken verliepen stroef. Ze eindigden vaak met het gevoel dat we niets waren opgeschoten. Tijdens de training waaraan mijn collega en ik deelnamen, bleek dat we veel meer betrokkenheid konden creëren. Vertel een medewerker maar wat constant verzuim voor jou als leidinggevende betekent. Laat hem of haar zelf oplossingen aandragen. De concrete handvatten die we kregen aangereikt werken écht.

Kindcentrum Pino, Almere
Wilma Schiffers, leidinggevende

Personeelsgesprekken
“Een aantal mensen binnen ons bedrijf moest functioneringsgesprekken met collega's gaan voeren, maar ze hadden weinig ervaring op dat gebied. We hebben op locatie de training gevolgd met ervaren en minder ervaren mensen, zodat we van elkaar konden leren. De cursus was lekker praktisch. We konden meteen aan de slag. Door samen te oefenen en bezig te zijn leer je veel meer dan wanneer je een dikke berg theorie moet doorworstelen. De trainer voelde ons heel goed aan; alle collega's waren over haar te spreken. We leerden onder meer hoe je een gesprek zo kunt sturen dat je bereikt wat je voor ogen had. En dat je een collega die niet bepaald bereidwillig is zo kunt sturen dat hij de verantwoording juist naar zich toetrekt. Heel praktisch.”

American Book Center
Karin van Eck, marketing director

Notuleren
Een aantal medewerkers volgde een cursus notuleren bij MKB Cursus en Training. Inventarisatie leverde op: ‘een zeer intensieve dag’, ‘heel veel geleerd’ en ‘hele goede syllabus, die gebruik ik nog regelmatig om zaken nog eens na te lezen...’. Zeer tevreden dus over de cursus, zowel over de inhoud als over de manier waarop die is gegeven. Professioneel.

Ministerie van Defensie
Mevr. J.C. (Cokie) Steeman
Hoofd Ondersteunend Personeel (HOP)

Notuleren
Wij ontwikkelen en bemiddelen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar en door werk. MKB Cursus & Training heeft voor twee groepen gedetacheerde medewerksters van Ergon een notuleertraining verzorgd. De deelnemers waren enthousiast. De opleiding leverde een bijdrage aan een bredere inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Het was onze eerste kennismaking met MKB Cursus & Training. Een prima cursus, de geleerde vaardigheiden zijn direct toepasbaar in de praktijk.

Ergon, arbeidsbemiddeling, Eindhoven
Liesbeth Wierda, opleidingscoördinatrice

Overval preventietraining
De Bazaar is een familiebedrijf wat ieder weekend weer heel veel bezoekers trekt. De directie vindt het heel belangrijk dat er met grote regelmaat getraind wordt door alle medewerkers en dat gebeurt dan ook met grote regelmaat. Dat deden we eerst bij een ander bureau, maar via internet kwam ik op MKB Cursus & Training. De agressietraining is gevolgd door weekendmedewerkers op de werkvloer en de overvaltraining was voor mijn eigen afdeling receptie/verhuur en voor de caissières Het is ons heel erg goed bevallen: goede trainer, geweldige acteur.

De Beverwijkse Bazaar, Beverwijk
Marga van Ginkel, hoofd afd. receptie

Time management
“Toen ik een aantal jaar geleden begon, was ik alleen. Nu zijn we met vijf medewerkers. Er is kortom in weinig tijd veel veranderd. Inmiddels heb ik drie cursussen gevolgd bij MKB Cursus & Training: Personeelsmanagement, Effectief leidinggeven en laatst Time management. Ik worstelde, net als veel anderen, met het probleem dat ik altijd tijd te kort kwam. Buitengewoon positief aan de training is dat je in contact komt met mensen die daar ook mee zitten. Het uitwisselen van ervaringen heb ik als verrijkend ervaren. Daarnaast kregen we van de trainer interessante, praktische tips mee. Grappig was de anekdote van het aapje op de schouder: een van je collega's dropt zijn probleem op jouw bureau, waardoor jij ineens met 'het aapje' zit. Een veel voorkomende oorzaak van onnodige drukte. Delegeer taken en zorg ervoor dat collega's eerst proberen zélf een probleem op te lossen.”

Sportvisserij Oost-Nederland,
Ed Piek, manager

Time management
Wij ontwerpen, maken en verkopen kantoormeubilair. We hebben het erg druk gelukkig. Om nog efficiënter te werken deden we een time management training. Het was vooral praktisch en direct toepasbaar. Bij inventarisatie twee maanden later, bleek dat iedereen er iets van gebruikte. MKB Cursus & Training was voor ons een experiment en het is helemaal geslaagd!

Markant, Utrecht
Marieke Aartsen, HR-manager

Time management
Beide workshops waren erg leuk en leerzaam. Vooral aan Begroting en Offertes heb ik iets gehad. Het interactieve deel samen met de collega's sprak me bijzonder aan. Gewoon je offertes op tafel leggen, die daarna samen doornemen en bekijken waar het misgaat en wat er beter kan. Maar ook van Acquisitie en Verkoop heb ik veel geleerd, vooral het rollenspel was leuk om te doen. Sommige dingen die ik tijdens de workshops tegengekomen ben heb ik al toegepast in de praktijk. Het gaat dan vooral om de presentatie naar klanten. In het verleden deed ik dat even tussendoor of kwam ik 's avonds na het werk gewoon in mijn werkkloffie langs. Nu bereid ik dat soort bezoekjes goed voor en neem ik er de tijd voor. Maar ik maak nu ook mijn offertes en begrotingen concreter. Zo neem ik het tekenwerk op in de offerte en da pas daarna daadwerkelijk over tot het tekenen. Normaal waren dat verborgen uren. Ik kan de workshops dus iedereen aanraden. Honderd procent!"

Adonis Hoveniers, Pijnacker
Ed van der Haar

Dierenartsen communiceren vaak gemakkelijker met hun patiënten dan met hun medewerkers. Dat is een beetje de aard van het beestje. Maar we hebben de laatste jaren hard gewerkt aan een CAO voor de dierenartsenpraktijk en onderdeel daarvan is prestatie gerelateerd belonen. Dat impliceert functioneringsgesprekken en zelfs beoordelingsgesprekken. Omdat zoiets nog niet in de branchecultuur zit hebben we MKB Cursus & Training gevraagd een maatoplossing te maken die aansloot op onze protocollen en formulieren. Bij het bedenken van realistische rollenspelen ben ik vanaf het eerste stadium betrokken geweest. Uiteindelijk heeft MKB Cursus &Training in dit eerste jaar 12 keer een eendaagse training functioneringsgesprekken aangeboden, aan groepen van 8 tot 10 deelnemers. Ik was persoonlijk zeer onder de indruk van de professionaliteit van trainster Natasja van Voorst. Keigoed in haar vak en heel sterk in de omgang met mensen en weerstand. In oktober en november gaan we de vervolgtraining doen: beoordelingsgesprekken voor dierenarts-werkgevers. Heel professioneel, gelijk toepasbaar. Ik was meer dan tevreden en ik was niet de enige!

Belangenvereniging Practici Werkgevers (Dierenartsen)
Tessy Ernst, bestuurslid

Werving en selectie
We hebben al een evaluatie formulier ingevuld. De trainer was zeer bekwaam evenals de actrice. Ik heb veel van deze dag opgestoken.
Het is belangrijk om goed om te gaan met de investering (de medewerker). Verder waren de praktische oefeningen in gespreksvoering verhelderend. We zijn op zoek naar de juiste persoon! Dat vond ik een eye opener.

Humanitas
Femke Kosters

Werving en selectie
Mij sprak het erg aan dat de cursus op een 'hoveniers-wijze' werd gegeven: helder en duidelijk. Wij zijn niet de top-managers met de bijbehorende kretologieën: wij zijn vakmannen en we willen een eerlijke goede boterham verdienen. De workshop geeft daar goede handvatten voor. Het niet doorberekenen van bepaalde kosten komt veelal voort uit angst. In het offerte-stadium shopt de consument bij zoveel verschillende bedrijven dat we bang zijn klanten wegblijven omdat we te duur zijn. Maar dat is vaak een ongegronde angst. Natuurlijk is de prijs bepalend, maar ook andere zaken zoals klantvriendelijkheid en kwaliteit spelen een hele belangrijke rol. Het is goed dat we dat samen beseffen en dat we samen een sterk en eerlijk front kunnen vormen. Ik ga ook de 2e workshop volgen en ik weet dat ik daar dezelfde praktische ideeën opdoe om mijn eigen bedrijfsvoering te verbeteren.

Hoveniersbedrijf M.A. Franken, Utrecht
Marco Franken

Effectief leidinggeven
“Twee jaar geleden hebben we binnen ons bedrijf een management-team gevormd. Met de vijf managers volgen we nu de incompany training, omdat we allen afzonderlijk met bepaalde vragen en situaties zaten. Die konden we vooraf voorleggen aan de trainer. Ze heeft ons gevraagd wat we willen leren, welke vragen er leven en waar we tegenaan lopen. Tijdens de cursus gaat ze heel specifiek op onze situatie in. En dat schiet merkbaar wortel op de werkvloer. We voeren op het moment bijvoorbeeld functioneringsgesprekken. Tijdens de training krijgen we veel praktische tips over hoe we dat het best kunnen aanpakken. Zeer leerzaam en praktisch toepasbaar!”

Twilmij,
René Slagmolen, directeur

Effectief leidinggeven
Collega’s aanspreken op functioneren is niet altijd even makkelijk, daar kun je als bedrijf best wat ondersteuning bij gebruiken. Tijdens de training oefen je met medecursisten. Deze ervaringen zijn zeer bruikbaar. We merken intern dat het voeren van gesprekken beter verloopt. Het geven van feedback en leveren van opbouwende kritiek gaat soepeler omdat je zorgvuldiger formuleert.

Digitransfer, Gorinchem
Romy Walraven, projectmanager

Klantgericht denken en handelen
Vrijwel iedereen vindt dat hij klantvriendelijk werkt, maar ervaart de klant dat ook zo? Klantvriendelijkheid hangt vaak van eigen inzicht af. De training heeft daar bij ons lijn in gebracht. We zijn heel concreet begonnen met uniformiteit in de telefoonaanname. E-mail is een ander voorbeeld: beantwoord vragen van klanten eens zelf in plaats van slechts een terugbelverzoek aan je collega te sturen.

JK van den Dool BV, Wassenaar
Jaco van den Dool, directeur

Time management
Je kunt zelf veel doen om prettiger te werken, zo blijkt uit de training. Het is een natuurlijke reactie om druk aan de organisatie te wijten, maar bepaalde spanningen ontstaan door individuele acties. Sommige medewerkers trekken veel naar zich toe, andere schuiven juist af. Neem je verantwoordelijkheid voor je eigen werk en communiceer over taken die wellicht niet bij jouw functie horen.

Wicro Plastics, Kessel
Yvonne Jansen, medewerker P&O