Klanten over ons
Onze cursussen en trainingen hebben een paar kenmerken: no-nonsense, hands-on en direct toepasbaar. Geen eindeloze stroom aan theoretische informatie, maar korte en krachtige oefeningen die rechtstreeks uit de praktijk komen. Wat je vandaag leert, pas je morgen toe. Punt. Onze trainers zijn dan ook ervaren ondernemers. Hiermee spreken we een gevarieerde en zeer brede doelgroep aan. Hieronder lees je wat enkele van onze klanten over ons te zeggen hebben.

 

De workshops waren interessant. Door de tijd heen begin je er steeds meer je eigen ideeën op na te houden en dan is het goed als je weer even op de feiten wordt gewezen. Bij de workshop Acquisitie en Verkoop heb ik bijvoorbeeld veel van de verkooptechnieken opgestoken, bijvoorbeeld dat ik een duidelijk standpunt moet aanhouden. Bij de workshop Begroting en Offertes heb ik geleerd mijn kosten inzichtelijk te krijgen door die gelijk met het opstellen van de offerte te berekenen. Ik probeer dat in de praktijk toe te passen, maar soms is dat moeilijk. Hier in het oosten van het land is de concurrentie moordend en zijn er veel beunhazen, terwijl ik als lid van de VHG bewust een hoger uurloon hanteer. Dan is het toch schipperen met veel dingen om in de markt te blijven. Maar ik heb dan in ieder geval wel mooi de kosten voor ogen. Ik kan de workshops dan ook zeker aanraden. Sterker nog, dat heb ik al gedaan. Vooral van het inzichtelijk maken van de kosten kunnen velen leren. En het is prettig om eens open en bloot offertes op tafel te leggen en daar met collega's over te praten.

Hartman Hoveniers en Boomverzorging, Haaksbergen
Nico Witbreuk

Notuleren
Een aantal medewerkers volgde een cursus notuleren bij MKB Cursus en Training. Inventarisatie leverde op: ‘een zeer intensieve dag’, ‘heel veel geleerd’ en ‘hele goede syllabus, die gebruik ik nog regelmatig om zaken nog eens na te lezen...’. Zeer tevreden dus over de cursus, zowel over de inhoud als over de manier waarop die is gegeven. Professioneel.

Ministerie van Defensie
Mevr. J.C. (Cokie) Steeman
Hoofd Ondersteunend Personeel (HOP)

Ik heb twee jaar lang vrij intensief trainingen en cursussen gevolgd, van algemeen management en financiële kengetallen tot time management en coachend leidinggeven. Daar doe ik nu nog elke dag mijn voordeel mee. De trainingen waren niet wollig, geen gezwets er omheen. Daar houd ik niet van. Ze snappen het spelletje, zakelijk en persoonlijk. Prima club.

Bureau Jalink, De Lutte
Arnoud Jalink

Coachend leidinggeven A - de basis
“We zijn de afgelopen jaren gegroeid van een kleine onderneming naar een serieus bedrijf met 28 medewerkers. In de praktijk merkte ik dat professioneel leidinggeven meer en meer een must werd. In een bedrijf van onze omvang moet er structuur zijn; je bent als collega's niet alleen maar vriendjes van elkaar. Ik had dat echter nooit geleerd, dus zocht ik naar een aantal handvatten. De training was waanzinnig. Er ging een hele wereld voor me open. Ik kreeg zóveel praktische tips die in de praktijk echt werken! Ik sta nu als leidinggevende anders in mijn werk. Jammer dat de cursus op een gegeven moment afgelopen was.”

Restaurant Vis aan de Schelde,
Roos Kerstjens, bedrijfsleidster

Coachend leidinggeven A - de basis
Mij sprak het erg aan dat de cursus op een 'hoveniers-wijze' werd gegeven: helder en duidelijk. Wij zijn niet de top-managers met de bijbehorende kretologieën: wij zijn vakmannen en we willen een eerlijke goede boterham verdienen. De workshop geeft daar goede handvatten voor. Het niet doorberekenen van bepaalde kosten komt veelal voort uit angst. In het offerte-stadium shopt de consument bij zoveel verschillende bedrijven dat we bang zijn klanten wegblijven omdat we te duur zijn. Maar dat is vaak een ongegronde angst. Natuurlijk is de prijs bepalend, maar ook andere zaken zoals klantvriendelijkheid en kwaliteit spelen een hele belangrijke rol. Het is goed dat we dat samen beseffen en dat we samen een sterk en eerlijk front kunnen vormen. Ik ga ook de 2e workshop volgen en ik weet dat ik daar dezelfde praktische ideeën opdoe om mijn eigen bedrijfsvoering te verbeteren.

Hoveniersbedrijf M.A. Franken, Utrecht
Marco Franken

Leidinggeven en motiveren
“Van ons bedrijf hebben acht leidinggevenden van de keuken, het zalencentrum en het restaurant de cursus gevolgd. De training is in een van onze zalen georganiseerd. Het was echt een maatwerkcursus, helemaal toegesneden op onze situatie en persoonlijke omstandigheden. We zijn allemaal geïnspireerd geraakt voor het 'moderne leidinggeven'. De kern daarvan is dat je niet zozeer de lakens uitdeelt, maar medewerkers vraagt hoe ze bepaalde situaties oplossen. Wij zijn nu druk doende om het in de praktijk handen en voeten te geven. Dat is hard werken.”

Wegrestaurant Frans op den Bult,
Pauline Scholten – Hellegers, manager

Overvalpreventietraining
Gelukkig is er geen concrete aanleiding om de training te volgen. We willen gewoon goed voorbereid zijn, dus we zijn met zestien restaurantmedewerkers aan de slag gegaan. De theorie is belangrijk, daarin komen onder andere de preventieve mogelijkheden aan bod. Je leert ook veel van de praktijkoefeningen met een acteur. We weten nu wat ons te doen staat als de nood aan de man is.

Hotel-Restaurant De Gouden Leeuw, Zevenbergschen Hoek
Petra van der Made, eigenaresse

Effectief leidinggeven
Collega’s aanspreken op functioneren is niet altijd even makkelijk, daar kun je als bedrijf best wat ondersteuning bij gebruiken. Tijdens de training oefen je met medecursisten. Deze ervaringen zijn zeer bruikbaar. We merken intern dat het voeren van gesprekken beter verloopt. Het geven van feedback en leveren van opbouwende kritiek gaat soepeler omdat je zorgvuldiger formuleert.

Digitransfer, Gorinchem
Romy Walraven, projectmanager

Garden Retail Services ondersteunt ondernemers in de tuincentrumbranche in de breedste zin van het woord: van promotie tot automatisering, van financieel management tot inkoop en marketing. Roy Noordhoek is manager van de Retailgroep: de centra die niet aangesloten zijn bij een formuleketen. „Wij organiseren voor onze ondernemers vier keer per jaar een bijeenkomst, onder de titel ‘Business Club’. MKB Cursus & Training zorgt daarbij al twee jaar voor de inhoud. Zo’n groot trainingsbureau heeft altijd de trainers die bieden wat wij zoeken. En ze pakken het zeer serieus aan: door voorgesprekken en gerichte bezoeken aan een of twee tuincentra stemmen ze de workshop precies af op de realiteit binnen de branche. Deelnemers hoeven geen ingewikkelde vertaalslag te maken: ze kunnen het de volgende dag direct toepassen.

Garden Retail Services
Roy Noordhoek

Agressiepreventietraining
Wij bellen doorgaans niet met een vrolijke mededeling. Met de juiste benadering kun je het beoogde resultaat bereiken, ook bij mensen die in eerste instantie agressief reageren. De oefeningen die we tijdens de training hebben gedaan, werken goed in de praktijk. Woordkeuze en intonatie zijn strategische instrumenten. We denken erover om de training een vervolg te geven met een taaltraining.

Gerechtsdeurwaarderskantoor Visser, Nieuwegein
Sylvia Visser, Chef de Bureau en gerechtsdeurwaarder

Financiële basiskennis
Vorig jaar namen wij (het MT) Mare Research over. We zijn heel goed in ons vak - marketingonderzoek -, maar als eigenaar komt er op financieel gebied toch echt meer op je af. Dan moet je een jaarrekening kunnen lezen. We deden een incompany training op maat, waarbij opviel dat de trainer zich heel goed had afgestemd op onze situatie. Perfect!

Mare Research (Bureau van het Jaar 2010!)
Mirjam Paternotte, Managing Partner

Agressiepreventietraining
De Bazaar is een familiebedrijf wat ieder weekend weer heel veel bezoekers trekt. De directie vindt het heel belangrijk dat er met grote regelmaat getraind wordt door alle medewerkers en dat gebeurt dan ook met grote regelmaat. Dat deden we eerst bij een ander bureau, maar via internet kwam ik op MKB Cursus & Training. De agressietraining is gevolgd door weekendmedewerkers op de werkvloer en de overvaltraining was voor mijn eigen afdeling receptie/verhuur en voor de caissières Het is ons heel erg goed bevallen: goede trainer, geweldige acteur.

De Beverwijkse Bazaar, Beverwijk
Marga van Ginkel, hoofd afd. receptie

Notuleren
De verslaglegging kon naar ons inzicht beter en secretaresses wilden graag meer ondersteuning in de vorm van een training om beter te notuleren. Het specifieke inhoudelijke doel was meer een rode draad in notulen te bewerkstelligen. De training is heel positief ontvangen en heeft voor een verdere professionalisering van het secretaresseteam gezorgd. De trainster, zelf afkomstig uit de praktijk, gaf de cursisten concrete handvatten. Door gebruik te maken van filmpjes en teksten konden de deelnemers de stof meteen oefenen en ideeën uitwisselen .

Bureau Jeugdzorg Gelderland, Arnhem
Nicolette Hagen, teamleider

Time management
Sinds de cursus spreken we over ‘aapjes’. Onze trainer bedacht deze metafoor voor verantwoordelijkheden. Het is niet de bedoeling om een aapje naar collega’s te laten overspringen. Zo wordt op luchtige wijze bewustwording gecreëerd. Je merkt dat medewerkers van hun verantwoordelijkheden doordrongen raken, dat ze er actief mee aan de slag gaan. Een pré is dat deze training bedrijfsbreed en incompany kon worden gegeven.

SpeakUp BV, Enschede
Lizanne van Ommeren, HR-manager

In onze organisatie hebben we Nikon Academy voor onze interne trainingen. Vorig jaar hebben we 200 ‘high potential photography-verkopers’ een serie van 6 bijeenkomsten aangeboden. Wij hebben natuurlijk de vakkennis in huis, maar voor het sales-pur-sang-verhaal hebben we MKB Cursus & Training ingeschakeld. Bleek een prima keuze; het waren 10 inspirerende bijeenkomsten door het hele land, waar we nu al de zoete vruchten van plukken.

Nikon Netherlands
Frank Zuidweg, Coördinator knowledge

Zakelijk gebruik van Facebook
De zakelijke inzet van sociale media roept nog veel vragen op bij de bedrijven die we vertegenwoordigen, onder meer dierenspeciaalzaken en dierenpensions. Hoe maak ik een goede start? Wat moet ik vermelden? Wat nu als er negatieve berichten verschijnen? Gaandeweg de cursus maakte onwennigheid plaats voor vertrouwen. Een voordeel van sociale media is dat je direct kunt reageren op eventuele kritiek. Een eyeopener voor deelnemers!

Brancheorganisatie Dibevo, Amersfoort
Angelique van Tilburg, secretaris

Leidinggeven en motiveren
Communicatie is essentieel voor de team spirit, maar de juiste woorden ontbreken wel eens. Ook e-mail is niet eenvoudig, je komt al snel bot over. De training heeft ons geleerd duidelijk te zijn. Geef aan wat je wilt, maar sta open voor kritiek en luister naar mensen. De oefeningen bieden mooi inzicht in wat er gebeurt als communicatie uit eenrichtingsverkeer bestaat. Onze trainer Anneke was trouwens geweldig. Een ervaren professional die écht luistert naar cursisten en heel rustig uitleg geeft.

Milieusystemen Tiel BV, Tiel
Lous Jacobs, meewerkend partner

Werving en selectie
We hebben al een evaluatie formulier ingevuld. De trainer was zeer bekwaam evenals de actrice. Ik heb veel van deze dag opgestoken.
Het is belangrijk om goed om te gaan met de investering (de medewerker). Verder waren de praktische oefeningen in gespreksvoering verhelderend. We zijn op zoek naar de juiste persoon! Dat vond ik een eye opener.

Humanitas
Femke Kosters

Klantgericht verkopen in de detailhandel
Een mystery shopper bezocht ons woonwarenhuis voorafgaand aan de training. Dat bleek dus de trainer zelf te zijn. Zijn winkelervaringen leverden meteen veel input op. We barsten van de productkennis, maar de klant uiteindelijk tot aankoop verleiden kon beter. In twee trainingsavonden hebben we veel bijgeleerd, ook over het omgaan met veeleisende klanten. Nu moeten we de kennis op peil houden.

Geels Woonwarenhuis, Bennekom
Ada Elings-Geels, ondernemer

Herhalingstraining bedrijfshulpverlening
Wij waren op zoek naar een goed adres voor de jaarlijkse herhaalcursussen BHV. In MKB Cursus & Training hebben we dat gevonden. Onze BHV-medewerkers ervaren de cursussen als prettig en zeer doelgericht. De service is verder prima!

MobielBereikbaar.nl, Putten
Jeroen Bos, teamleider

Klantgericht denken en handelen
Wij importeren technische weefsels. Wij - 20 medewerkers en ik - focussen helemaal op de klant en daarom deden we onlangs vrijwel allemaal de cursus ‘Klantgericht Denken en Handelen’. Belangrijk naar buiten, maar ook naar binnen: we zijn elkaars interne klant! We laten onszelf al sinds 1990 trainen door MKB Cursus & Training, dus de kwaliteit staat niet ter discussie. Altijd goed. Pragmatisch, direct toepasbaar en naadloos maatwerk.

Landskroon, Apeldoorn
Ric Spruijt, directeur

Agressiepreventietraining
DAK Kinderopvang heeft rond 800 medewerkers en 24 groepsleidsters deden de training ‘Agressiebeheersing’. Ze hebben incidenteel te maken met verbaal agressieve ouders, ongemakkelijke situaties en soms met boze kinderen’. De training was precies wat ze wilden: een stukje theorie, direct toepassen in de trainingssituatie, nabespreken en nog eens proberen. We hebben direct voor nog twee groepen een training gepland!

DAK Kinderopvang
Joke Beumer, Coördinatrice Opleidingen

Personeelsmanagement
Ik heb al veel van de cursus Personeelsmanagement in praktijk kunnen brengen. Ik heb inmiddels de eindejaarsgesprekken met iedereen achter de rug en daarbij kwamen de tips erg goed van pas.

O2 communicatie, Maarssen
Cecilia de Cesaris, office manager

Resultaatgericht vergaderen
NSO is een brancheorganisatie voor de tabaks- en gemakshandel. Onlangs hebben we met alle nieuwe bestuursleden de cursus Effectief Vergaderen doorlopen. We hebben daar de basis gelegd voor een heel professionele vergadercultuur en daar gaan we nu drie jaar lang profijt van hebben! Het cursusmateriaal en de docent van MKB Cursus & Training sloot goed aan bij de belevingswereld van de ondernemers uit de detailhandel.

NSO, Leidschendam
Gert Koudijs, secretaris