Klanten over ons
Onze cursussen en trainingen hebben een paar kenmerken: no-nonsense, hands-on en direct toepasbaar. Geen eindeloze stroom aan theoretische informatie, maar korte en krachtige oefeningen die rechtstreeks uit de praktijk komen. Wat je vandaag leert, pas je morgen toe. Punt. Onze trainers zijn dan ook ervaren ondernemers. Hiermee spreken we een gevarieerde en zeer brede doelgroep aan. Hieronder lees je wat enkele van onze klanten over ons te zeggen hebben.

 

De zakelijke inzet van sociale media roept nog veel vragen op bij de bedrijven die we vertegenwoordigen, onder meer dierenspeciaalzaken en dierenpensions. Hoe maak ik een goede start? Wat moet ik vermelden? Wat nu als er negatieve berichten verschijnen? Gaandeweg de cursus maakte onwennigheid plaats voor vertrouwen. Een voordeel van sociale media is dat je direct kunt reageren op eventuele kritiek. Een eyeopener voor deelnemers!

Brancheorganisatie Dibevo, Amersfoort
Angelique van Tilburg, secretaris

Klantgericht denken en handelen
We zijn met veertien mensen - de helft van ons bedrijf - getraind in persoonlijke effectiviteit en service. Het enthousiasme van de trainer was zo aanstekelijk en de inhoud zo goed, dat we nu echt anders aan het werken zijn. Betere interne samenwerking, veel bewuster van de belangen van de klant. Echt een aanrader!

Drukwerkdeal, internetdrukkerij
Martijn van de Poel, HR Manager

Notuleren
De verslaglegging kon naar ons inzicht beter en secretaresses wilden graag meer ondersteuning in de vorm van een training om beter te notuleren. Het specifieke inhoudelijke doel was meer een rode draad in notulen te bewerkstelligen. De training is heel positief ontvangen en heeft voor een verdere professionalisering van het secretaresseteam gezorgd. De trainster, zelf afkomstig uit de praktijk, gaf de cursisten concrete handvatten. Door gebruik te maken van filmpjes en teksten konden de deelnemers de stof meteen oefenen en ideeën uitwisselen .

Bureau Jeugdzorg Gelderland, Arnhem
Nicolette Hagen, teamleider

Klantgericht denken en handelen
Wij importeren technische weefsels. Wij - 20 medewerkers en ik - focussen helemaal op de klant en daarom deden we onlangs vrijwel allemaal de cursus ‘Klantgericht Denken en Handelen’. Belangrijk naar buiten, maar ook naar binnen: we zijn elkaars interne klant! We laten onszelf al sinds 1990 trainen door MKB Cursus & Training, dus de kwaliteit staat niet ter discussie. Altijd goed. Pragmatisch, direct toepasbaar en naadloos maatwerk.

Landskroon, Apeldoorn
Ric Spruijt, directeur

Personeelsmanagement
Ik heb al veel van de cursus Personeelsmanagement in praktijk kunnen brengen. Ik heb inmiddels de eindejaarsgesprekken met iedereen achter de rug en daarbij kwamen de tips erg goed van pas.

O2 communicatie, Maarssen
Cecilia de Cesaris, office manager

Ik heb twee jaar lang vrij intensief trainingen en cursussen gevolgd, van algemeen management en financiële kengetallen tot time management en coachend leidinggeven. Daar doe ik nu nog elke dag mijn voordeel mee. De trainingen waren niet wollig, geen gezwets er omheen. Daar houd ik niet van. Ze snappen het spelletje, zakelijk en persoonlijk. Prima club.

Bureau Jalink, De Lutte
Arnoud Jalink

Notuleren
Wij ondersteunen brancheorganisaties met onder meer interim management, secretariaatdiensten en projectbegeleiding. Van de 55 medewerkers zijn er 15 secretaresse en 8 van hen hadden behoefte aan extra notuleervaardigheden. De opbouw van de cursus en de uitleg waren perfect en er was veel waardering voor de deskundigheid en de hulpvaardigheid van de docente!

Wissenraet Van Spaendonck Tilburg BV
Suzanne van Noort, officemanager

Klantgericht denken en handelen
Communicatie stond centraal in ons maatprogramma. Rollenspellen zijn in het begin wat onwennig, maar het enthousiasme van onze trainer werkte aanstekelijk. De praktische aanpak spreekt me aan. Zo leverden de discussies veel bruikbare informatie op. Je hoort hoe collega’s het gedrag van klanten ervaren en je kunt samen met oplossingen aan de slag. De cursus had ook nog eens het effect van teambuilding.

Untis Benelux, Rotterdam
Carla van Leijden, directiesecretaresse en personeelsmanager

Klantgericht verkopen in de detailhandel
“Wij hebben met twintig collega's twee keer twee avonden mogen luisteren naar een zeer kundige trainer. Voordat we met de cursus begonnen, was hij al verschillende keren bij ons geweest om de actuele situatie binnen ons bedrijf te bespreken. Daar sprong hij tijdens de training voortreffelijk op in. Het sloot perfect aan op de praktijk zoals wij die kennen. Veel medewerkers hebben de cursus echt ervaren als een opfrismoment. Je bent al jaren verkoper, maar ben je je wel bewust van hoe je het doet? Als een klant komt, heeft hij een probleem en daarvoor zoekt hij bij jou een oplossing. Ontvang een klant dus altijd met open armen en toon interesse, benadrukte de trainer. Onze verkopers zijn hier daadwerkelijk mee aan de slag gegaan.”

Nebo
Khalid Achaabouné, medewerker

Effectief leidinggeven
“Twee jaar geleden hebben we binnen ons bedrijf een management-team gevormd. Met de vijf managers volgen we nu de incompany training, omdat we allen afzonderlijk met bepaalde vragen en situaties zaten. Die konden we vooraf voorleggen aan de trainer. Ze heeft ons gevraagd wat we willen leren, welke vragen er leven en waar we tegenaan lopen. Tijdens de cursus gaat ze heel specifiek op onze situatie in. En dat schiet merkbaar wortel op de werkvloer. We voeren op het moment bijvoorbeeld functioneringsgesprekken. Tijdens de training krijgen we veel praktische tips over hoe we dat het best kunnen aanpakken. Zeer leerzaam en praktisch toepasbaar!”

Twilmij,
René Slagmolen, directeur

Resultaatgericht vergaderen
NSO is een brancheorganisatie voor de tabaks- en gemakshandel. Onlangs hebben we met alle nieuwe bestuursleden de cursus Effectief Vergaderen doorlopen. We hebben daar de basis gelegd voor een heel professionele vergadercultuur en daar gaan we nu drie jaar lang profijt van hebben! Het cursusmateriaal en de docent van MKB Cursus & Training sloot goed aan bij de belevingswereld van de ondernemers uit de detailhandel.

NSO, Leidschendam
Gert Koudijs, secretaris

Coachend leidinggeven A - de basis
Hoe kun je het beste uit mensen halen? Die vraag wilden we als leidinggevenden graag beantwoorden. De training geeft aanknopingspunten om vooruit te kunnen. Vooral van de rollenspelen leer je veel, alleen al door naar collega’s te kijken en te luisteren. Op de werkvloer merk ik al verschil. De communicatie verloopt beter. Je doet niet zonder meer aannames, je denkt na over gesprekken.

ACE Pharmaceuticals BV, Zeewolde
Roselinda van der Vlugt, hoofd Registratie & Medical Info

Notuleren
Wij ontwikkelen en bemiddelen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar en door werk. MKB Cursus & Training heeft voor twee groepen gedetacheerde medewerksters van Ergon een notuleertraining verzorgd. De deelnemers waren enthousiast. De opleiding leverde een bijdrage aan een bredere inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Het was onze eerste kennismaking met MKB Cursus & Training. Een prima cursus, de geleerde vaardigheiden zijn direct toepasbaar in de praktijk.

Ergon, arbeidsbemiddeling, Eindhoven
Liesbeth Wierda, opleidingscoördinatrice

Coachend leidinggeven A - de basis
“We zijn de afgelopen jaren gegroeid van een kleine onderneming naar een serieus bedrijf met 28 medewerkers. In de praktijk merkte ik dat professioneel leidinggeven meer en meer een must werd. In een bedrijf van onze omvang moet er structuur zijn; je bent als collega's niet alleen maar vriendjes van elkaar. Ik had dat echter nooit geleerd, dus zocht ik naar een aantal handvatten. De training was waanzinnig. Er ging een hele wereld voor me open. Ik kreeg zóveel praktische tips die in de praktijk echt werken! Ik sta nu als leidinggevende anders in mijn werk. Jammer dat de cursus op een gegeven moment afgelopen was.”

Restaurant Vis aan de Schelde,
Roos Kerstjens, bedrijfsleidster

Coachend leidinggeven A - de basis
De workshops waren interessant. Door de tijd heen begin je er steeds meer je eigen ideeën op na te houden en dan is het goed als je weer even op de feiten wordt gewezen. Bij de workshop Acquisitie en Verkoop heb ik bijvoorbeeld veel van de verkooptechnieken opgestoken, bijvoorbeeld dat ik een duidelijk standpunt moet aanhouden. Bij de workshop Begroting en Offertes heb ik geleerd mijn kosten inzichtelijk te krijgen door die gelijk met het opstellen van de offerte te berekenen. Ik probeer dat in de praktijk toe te passen, maar soms is dat moeilijk. Hier in het oosten van het land is de concurrentie moordend en zijn er veel beunhazen, terwijl ik als lid van de VHG bewust een hoger uurloon hanteer. Dan is het toch schipperen met veel dingen om in de markt te blijven. Maar ik heb dan in ieder geval wel mooi de kosten voor ogen. Ik kan de workshops dan ook zeker aanraden. Sterker nog, dat heb ik al gedaan. Vooral van het inzichtelijk maken van de kosten kunnen velen leren. En het is prettig om eens open en bloot offertes op tafel te leggen en daar met collega's over te praten.

Hartman Hoveniers en Boomverzorging, Haaksbergen
Nico Witbreuk

Klantgericht verkopen in de detailhandel
“Ik ben in verschillende branches werkzaam geweest en heb daarom al diverse verkooptrainingen meegemaakt. Eigenlijk was ik een beetje sceptisch; meestal krijg je tijdens dergelijke cursussen de bekende schemaatjes voorgeschoteld, was mijn ervaring. Ik heb mijn beeld volledig bijgesteld. Ik heb echt dingen geleerd. De focus lag niet, zoals gewoonlijk, op vragen als 'Is de klant sociaal of dominant?', maar op je omgang met klanten en met andere verkopers uit je team. Er werd veel nuttige informatie verstrekt over hoe je succesvol kunt bouwen aan langetermijnverkoop en duurzame klantrelaties. Het was een enthousiaste training, waardoor ik weer op een nieuwe manier naar mezelf ben gaan kijken. Ik heb geleerd om mezelf te blijven verbeteren, in het belang van zowel het bedrijf als de klantrelatie.”

Retif,
Jeroen de Jong, verkoper

Agressie preventietraining
DAK Kinderopvang heeft rond 800 medewerkers en 24 groepsleidsters deden de training ‘Agressiebeheersing’. Ze hebben incidenteel te maken met verbaal agressieve ouders, ongemakkelijke situaties en soms met boze kinderen’. De training was precies wat ze wilden: een stukje theorie, direct toepassen in de trainingssituatie, nabespreken en nog eens proberen. We hebben direct voor nog twee groepen een training gepland!

DAK Kinderopvang
Joke Beumer, Coördinatrice Opleidingen

Herhalingstraining bedrijfshulpverlening
Wij zijn een organisatie met rond 40 mensen. We hebben de BHV-training van MKB Cursus & Training gedaan. Voor het derde jaar alweer. Het was een incompany-training voor bijna alle medewerkers. Ook deze editie, een tweedaagse training op kantoor, is ons weer goed bevallen: docent prima, les prima.

Othala, horecabeheer en -management
Mw. S. H. Debevere

Coachend leidinggeven A - de basis
Je kijkt een aantal dagen met praktijkogen naar leidinggeven. Een stevige theoretische basis is aanwezig, dat is prima, maar het meeste heb je aan het delen van ervaringen met de trainer en met medecursisten. Goed om te weten dat je niet de enige bent die wel eens tegen blokkades aanloopt. Het samen bespreken van mogelijke oplossingen is waardevol.

Boutkan Accountancy, Kwintsheul
John Vreugdenhil, accountant en leidinggevende

Klantgericht verkopen in de detailhandel
Een mystery shopper bezocht ons woonwarenhuis voorafgaand aan de training. Dat bleek dus de trainer zelf te zijn. Zijn winkelervaringen leverden meteen veel input op. We barsten van de productkennis, maar de klant uiteindelijk tot aankoop verleiden kon beter. In twee trainingsavonden hebben we veel bijgeleerd, ook over het omgaan met veeleisende klanten. Nu moeten we de kennis op peil houden.

Geels Woonwarenhuis, Bennekom
Ada Elings-Geels, ondernemer

Time management
Je kunt zelf veel doen om prettiger te werken, zo blijkt uit de training. Het is een natuurlijke reactie om druk aan de organisatie te wijten, maar bepaalde spanningen ontstaan door individuele acties. Sommige medewerkers trekken veel naar zich toe, andere schuiven juist af. Neem je verantwoordelijkheid voor je eigen werk en communiceer over taken die wellicht niet bij jouw functie horen.

Wicro Plastics, Kessel
Yvonne Jansen, medewerker P&O

Arbeidsrecht
Ontslagvergunningen en -procedures zijn zeer actueel. We zochten een opleidingspartner die ons de nodige verdieping op dit terrein kon bieden en kwamen bij MKB Cursus & Training uit. De kleinschaligheid van de cursus zorgt ervoor dat je heel gericht met de trainer kunt communiceren. Ook de onderwerpen zijn concreet, zoals werkkostenregelingen en ontbindingsovereenkomsten. ‘k Heb het cursusboek nu binnen handbereik liggen!

L’Arcade Administraties-Belastingen BV, Heerhugowaard
John Appelman, directeur

Arbeidsrecht

  • Onderscheidende training. Duidelijkheid naar debiteuren kan dus ook op een klantvriendelijke manier. Na deze training hoef je je nooit meer te laten gijzelen door de rookgordijnen die debiteuren opwerpen.
  • Onze cashflow is significant toegenomen na praktisering van de geleerde vaardigheden.
  • De trainer leert je geen kunstjes, maar jezelf ècht beter positioneren in je rol van debiteurenbeheerder naar debiteur en in je eigen organisatie. Heb ontdekt dat mijn vakgebied veel breder is dan ik voor mogelijk had gehouden. Mijn complimenten voor de uitgebreide kennis van trainer Gebsky en hoe goed hij deze kan overbrengen naar anderen.

Andere NBBU deelnemers over de cursus Debiteurenbeheer en telefonisch incasseren:

Train de trainer
Jij kunt als eenling hét verschil voor een patiënt maken. Dat idee wil ik op collega’s overbrengen. Je moet dan eerst ontdekken wie jij als trainer bent. De cursus ondersteunt daarbij. Goed luisteren naar de groep, mensen de ruimte geven, didactische modellen, al deze onderdelen komen aan bod. De variëteit aan cursusdeelnemers vind ik tevens een verrijking. Mijn vier medecursisten kwamen uit een ander vakgebied en dat leverde nieuwe inzichten op.

St. Elisabeth Ziekenhuis, Tilburg
Jet van Ginhoven, senior verpleegkundige