Klanten over ons
Onze cursussen en trainingen hebben een paar kenmerken: no-nonsense, hands-on en direct toepasbaar. Geen eindeloze stroom aan theoretische informatie, maar korte en krachtige oefeningen die rechtstreeks uit de praktijk komen. Wat je vandaag leert, pas je morgen toe. Punt. Onze trainers zijn dan ook ervaren ondernemers. Hiermee spreken we een gevarieerde en zeer brede doelgroep aan. Hieronder lees je wat enkele van onze klanten over ons te zeggen hebben.

 

Financiële basiskennis
“Heel duidelijk werd in deze cursus uitgelegd wat het verschil is tussen de balans en de winst- en verliesrekening. Voor veel van onze medewerkers was dat echt een eyeopener. Ook hadden we veel aan de uitleg over de kasstromen binnen je bedrijf. Het hoofd van onze technische dienst doet jaarlijks een heel aantal dure investeringen. Hoe ga je daar mee om? We kregen veel nuttige en praktische informatie. Lang geleden heb ik een dergelijke training al eens gevolgd, maar ik wilde alles weer even ophalen. De eigenaar van Parkhotel Den Haag adviseerde mij om dat bij MKB Cursus & Training te doen. Daar heb ik geen spijt van. De dag was perfect verzorgd, alle communicatie verliep prima en de trainer was zeer professioneel.”

Parkhotel Den Haag,
Jacques Ravoo, general manager

Effectief leidinggeven
“Twee jaar geleden hebben we binnen ons bedrijf een management-team gevormd. Met de vijf managers volgen we nu de incompany training, omdat we allen afzonderlijk met bepaalde vragen en situaties zaten. Die konden we vooraf voorleggen aan de trainer. Ze heeft ons gevraagd wat we willen leren, welke vragen er leven en waar we tegenaan lopen. Tijdens de cursus gaat ze heel specifiek op onze situatie in. En dat schiet merkbaar wortel op de werkvloer. We voeren op het moment bijvoorbeeld functioneringsgesprekken. Tijdens de training krijgen we veel praktische tips over hoe we dat het best kunnen aanpakken. Zeer leerzaam en praktisch toepasbaar!”

Twilmij,
René Slagmolen, directeur

Effectief leidinggeven
Mij sprak het erg aan dat de cursus op een 'hoveniers-wijze' werd gegeven: helder en duidelijk. Wij zijn niet de top-managers met de bijbehorende kretologieën: wij zijn vakmannen en we willen een eerlijke goede boterham verdienen. De workshop geeft daar goede handvatten voor. Het niet doorberekenen van bepaalde kosten komt veelal voort uit angst. In het offerte-stadium shopt de consument bij zoveel verschillende bedrijven dat we bang zijn klanten wegblijven omdat we te duur zijn. Maar dat is vaak een ongegronde angst. Natuurlijk is de prijs bepalend, maar ook andere zaken zoals klantvriendelijkheid en kwaliteit spelen een hele belangrijke rol. Het is goed dat we dat samen beseffen en dat we samen een sterk en eerlijk front kunnen vormen. Ik ga ook de 2e workshop volgen en ik weet dat ik daar dezelfde praktische ideeën opdoe om mijn eigen bedrijfsvoering te verbeteren.

Hoveniersbedrijf M.A. Franken, Utrecht
Marco Franken

Klantgericht verkopen in de detailhandel
“Ik ben in verschillende branches werkzaam geweest en heb daarom al diverse verkooptrainingen meegemaakt. Eigenlijk was ik een beetje sceptisch; meestal krijg je tijdens dergelijke cursussen de bekende schemaatjes voorgeschoteld, was mijn ervaring. Ik heb mijn beeld volledig bijgesteld. Ik heb echt dingen geleerd. De focus lag niet, zoals gewoonlijk, op vragen als 'Is de klant sociaal of dominant?', maar op je omgang met klanten en met andere verkopers uit je team. Er werd veel nuttige informatie verstrekt over hoe je succesvol kunt bouwen aan langetermijnverkoop en duurzame klantrelaties. Het was een enthousiaste training, waardoor ik weer op een nieuwe manier naar mezelf ben gaan kijken. Ik heb geleerd om mezelf te blijven verbeteren, in het belang van zowel het bedrijf als de klantrelatie.”

Retif,
Jeroen de Jong, verkoper

Tolken en vertalers zijn per definities alpha’s, dus financiën is door de bank genomen niet hun sterkste punt. Veel van onze leden hebben moeite met offertes maken en prijsonderhandelingen voeren. MKB Cursus en Training heeft voor ons een cursus opgezet om die vaardigheden te ontdekken en te ontwikkelen. In de ochtendsessie hebben we een stevig theoretisch fundament gelegd, waarop we in de middag praktische oefeningen deden. Uiteraard kon zelfs MKB Cursus & Training niet in één dag spijkerharde onderhandelaars uit ons smeden, maar het is ons zo goed bevallen dat we om een vervolg hebben gevraagd. Voor mij persoonlijk? Sinds de cursus zie ik steeds beter de waarde van mijn werk en ik ga daar ook voor staan. Ik hanteer nu een absolute ondergrens: niet voor minder dan... Laat ik het zo zeggen: ik heb de investering van de training er al ruimschoots uit!

Nederlands Genootschap van Tolken en Vertalers
Perpetua Uiterwaal

Financiële basiskennis
Vorig jaar namen wij (het MT) Mare Research over. We zijn heel goed in ons vak - marketingonderzoek -, maar als eigenaar komt er op financieel gebied toch echt meer op je af. Dan moet je een jaarrekening kunnen lezen. We deden een incompany training op maat, waarbij opviel dat de trainer zich heel goed had afgestemd op onze situatie. Perfect!

Mare Research (Bureau van het Jaar 2010!)
Mirjam Paternotte, Managing Partner

Notuleren
De verslaglegging kon naar ons inzicht beter en secretaresses wilden graag meer ondersteuning in de vorm van een training om beter te notuleren. Het specifieke inhoudelijke doel was meer een rode draad in notulen te bewerkstelligen. De training is heel positief ontvangen en heeft voor een verdere professionalisering van het secretaresseteam gezorgd. De trainster, zelf afkomstig uit de praktijk, gaf de cursisten concrete handvatten. Door gebruik te maken van filmpjes en teksten konden de deelnemers de stof meteen oefenen en ideeën uitwisselen .

Bureau Jeugdzorg Gelderland, Arnhem
Nicolette Hagen, teamleider

Time management
“Toen ik een aantal jaar geleden begon, was ik alleen. Nu zijn we met vijf medewerkers. Er is kortom in weinig tijd veel veranderd. Inmiddels heb ik drie cursussen gevolgd bij MKB Cursus & Training: Personeelsmanagement, Effectief leidinggeven en laatst Time management. Ik worstelde, net als veel anderen, met het probleem dat ik altijd tijd te kort kwam. Buitengewoon positief aan de training is dat je in contact komt met mensen die daar ook mee zitten. Het uitwisselen van ervaringen heb ik als verrijkend ervaren. Daarnaast kregen we van de trainer interessante, praktische tips mee. Grappig was de anekdote van het aapje op de schouder: een van je collega's dropt zijn probleem op jouw bureau, waardoor jij ineens met 'het aapje' zit. Een veel voorkomende oorzaak van onnodige drukte. Delegeer taken en zorg ervoor dat collega's eerst proberen zélf een probleem op te lossen.”

Sportvisserij Oost-Nederland,
Ed Piek, manager

Klantgericht verkopen in de detailhandel
Een mystery shopper bezocht ons woonwarenhuis voorafgaand aan de training. Dat bleek dus de trainer zelf te zijn. Zijn winkelervaringen leverden meteen veel input op. We barsten van de productkennis, maar de klant uiteindelijk tot aankoop verleiden kon beter. In twee trainingsavonden hebben we veel bijgeleerd, ook over het omgaan met veeleisende klanten. Nu moeten we de kennis op peil houden.

Geels Woonwarenhuis, Bennekom
Ada Elings-Geels, ondernemer

Omgaan met lastige klanten en agressief gedrag
Wij beheren 25 buurthuizen in Den Haag. Mensen in nood worden soms boos – terecht of onterecht. Daar moet je wel mee kunnen omgaan. De training die MKB Cursus & Training bij ons incompany heeft aangeboden paste exact op onze situatie en bij onze stijl: niet te veel theorie en vooral gelijk aanpakken. Oefenen! Goede training, die ons aan het anders denken en doen heeft gezet!

Stichting voor Welzijn, Den Haag
Stef Beun, team manager

Personeelsmanagement
Ik heb al veel van de cursus Personeelsmanagement in praktijk kunnen brengen. Ik heb inmiddels de eindejaarsgesprekken met iedereen achter de rug en daarbij kwamen de tips erg goed van pas.

O2 communicatie, Maarssen
Cecilia de Cesaris, office manager

Leidinggeven en motiveren
Kennis zakt soms wat weg en dat heeft zijn weerslag op de werkvloer. Het was voor ons, acht leidinggevenden, tijd voor een update. Bij veel informatie denk je: o ja, zó zat dat. De training zorgde tevens voor nieuw elan. We hebben bijvoorbeeld het inchecken verbeterd. Met vriendelijkheid en oog voor persoonlijke wensen, kunnen we ons al bij de entree onderscheiden.

Hotel en zalencentrum Frans op den Bult, Deurningen
Laura Akçay, manager receptie

Klantgericht denken en handelen
Vrijwel iedereen vindt dat hij klantvriendelijk werkt, maar ervaart de klant dat ook zo? Klantvriendelijkheid hangt vaak van eigen inzicht af. De training heeft daar bij ons lijn in gebracht. We zijn heel concreet begonnen met uniformiteit in de telefoonaanname. E-mail is een ander voorbeeld: beantwoord vragen van klanten eens zelf in plaats van slechts een terugbelverzoek aan je collega te sturen.

JK van den Dool BV, Wassenaar
Jaco van den Dool, directeur

Omgaan met lastige klanten en agressief gedrag
De Bazaar is een familiebedrijf wat ieder weekend weer heel veel bezoekers trekt. De directie vindt het heel belangrijk dat er met grote regelmaat getraind wordt door alle medewerkers en dat gebeurt dan ook met grote regelmaat. Dat deden we eerst bij een ander bureau, maar via internet kwam ik op MKB Cursus & Training. De agressietraining is gevolgd door weekendmedewerkers op de werkvloer en de overvaltraining was voor mijn eigen afdeling receptie/verhuur en voor de caissières Het is ons heel erg goed bevallen: goede trainer, geweldige acteur.

De Beverwijkse Bazaar, Beverwijk
Marga van Ginkel, hoofd afd. receptie

Time management
Je kunt zelf veel doen om prettiger te werken, zo blijkt uit de training. Het is een natuurlijke reactie om druk aan de organisatie te wijten, maar bepaalde spanningen ontstaan door individuele acties. Sommige medewerkers trekken veel naar zich toe, andere schuiven juist af. Neem je verantwoordelijkheid voor je eigen werk en communiceer over taken die wellicht niet bij jouw functie horen.

Wicro Plastics, Kessel
Yvonne Jansen, medewerker P&O

Time management

  • Onderscheidende training. Duidelijkheid naar debiteuren kan dus ook op een klantvriendelijke manier. Na deze training hoef je je nooit meer te laten gijzelen door de rookgordijnen die debiteuren opwerpen.
  • Onze cashflow is significant toegenomen na praktisering van de geleerde vaardigheden.
  • De trainer leert je geen kunstjes, maar jezelf ècht beter positioneren in je rol van debiteurenbeheerder naar debiteur en in je eigen organisatie. Heb ontdekt dat mijn vakgebied veel breder is dan ik voor mogelijk had gehouden. Mijn complimenten voor de uitgebreide kennis van trainer Gebsky en hoe goed hij deze kan overbrengen naar anderen.

Andere NBBU deelnemers over de cursus Debiteurenbeheer en telefonisch incasseren:

Klantgericht denken en handelen
Communicatie stond centraal in ons maatprogramma. Rollenspellen zijn in het begin wat onwennig, maar het enthousiasme van onze trainer werkte aanstekelijk. De praktische aanpak spreekt me aan. Zo leverden de discussies veel bruikbare informatie op. Je hoort hoe collega’s het gedrag van klanten ervaren en je kunt samen met oplossingen aan de slag. De cursus had ook nog eens het effect van teambuilding.

Untis Benelux, Rotterdam
Carla van Leijden, directiesecretaresse en personeelsmanager

Coachend leidinggeven in de praktijk
Je kijkt een aantal dagen met praktijkogen naar leidinggeven. Een stevige theoretische basis is aanwezig, dat is prima, maar het meeste heb je aan het delen van ervaringen met de trainer en met medecursisten. Goed om te weten dat je niet de enige bent die wel eens tegen blokkades aanloopt. Het samen bespreken van mogelijke oplossingen is waardevol.

Boutkan Accountancy, Kwintsheul
John Vreugdenhil, accountant en leidinggevende

Notuleren
Wij ontwikkelen en bemiddelen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar en door werk. MKB Cursus & Training heeft voor twee groepen gedetacheerde medewerksters van Ergon een notuleertraining verzorgd. De deelnemers waren enthousiast. De opleiding leverde een bijdrage aan een bredere inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Het was onze eerste kennismaking met MKB Cursus & Training. Een prima cursus, de geleerde vaardigheiden zijn direct toepasbaar in de praktijk.

Ergon, arbeidsbemiddeling, Eindhoven
Liesbeth Wierda, opleidingscoördinatrice

Omgaan met lastige klanten en agressief gedrag
DAK Kinderopvang heeft rond 800 medewerkers en 24 groepsleidsters deden de training ‘Agressiebeheersing’. Ze hebben incidenteel te maken met verbaal agressieve ouders, ongemakkelijke situaties en soms met boze kinderen’. De training was precies wat ze wilden: een stukje theorie, direct toepassen in de trainingssituatie, nabespreken en nog eens proberen. We hebben direct voor nog twee groepen een training gepland!

DAK Kinderopvang
Joke Beumer, Coördinatrice Opleidingen

Train de trainer
Jij kunt als eenling hét verschil voor een patiënt maken. Dat idee wil ik op collega’s overbrengen. Je moet dan eerst ontdekken wie jij als trainer bent. De cursus ondersteunt daarbij. Goed luisteren naar de groep, mensen de ruimte geven, didactische modellen, al deze onderdelen komen aan bod. De variëteit aan cursusdeelnemers vind ik tevens een verrijking. Mijn vier medecursisten kwamen uit een ander vakgebied en dat leverde nieuwe inzichten op.

St. Elisabeth Ziekenhuis, Tilburg
Jet van Ginhoven, senior verpleegkundige

Effectief leidinggeven
Collega’s aanspreken op functioneren is niet altijd even makkelijk, daar kun je als bedrijf best wat ondersteuning bij gebruiken. Tijdens de training oefen je met medecursisten. Deze ervaringen zijn zeer bruikbaar. We merken intern dat het voeren van gesprekken beter verloopt. Het geven van feedback en leveren van opbouwende kritiek gaat soepeler omdat je zorgvuldiger formuleert.

Digitransfer, Gorinchem
Romy Walraven, projectmanager

Omgaan met lastige klanten en agressief gedrag
Wij bellen doorgaans niet met een vrolijke mededeling. Met de juiste benadering kun je het beoogde resultaat bereiken, ook bij mensen die in eerste instantie agressief reageren. De oefeningen die we tijdens de training hebben gedaan, werken goed in de praktijk. Woordkeuze en intonatie zijn strategische instrumenten. We denken erover om de training een vervolg te geven met een taaltraining.

Gerechtsdeurwaarderskantoor Visser, Nieuwegein
Sylvia Visser, Chef de Bureau en gerechtsdeurwaarder

Werving en selectie
We hebben al een evaluatie formulier ingevuld. De trainer was zeer bekwaam evenals de actrice. Ik heb veel van deze dag opgestoken.
Het is belangrijk om goed om te gaan met de investering (de medewerker). Verder waren de praktische oefeningen in gespreksvoering verhelderend. We zijn op zoek naar de juiste persoon! Dat vond ik een eye opener.

Humanitas
Femke Kosters