Klanten over ons
Onze cursussen en trainingen hebben een paar kenmerken: no-nonsense, hands-on en direct toepasbaar. Geen eindeloze stroom aan theoretische informatie, maar korte en krachtige oefeningen die rechtstreeks uit de praktijk komen. Wat je vandaag leert, pas je morgen toe. Punt. Onze trainers zijn dan ook ervaren ondernemers. Hiermee spreken we een gevarieerde en zeer brede doelgroep aan. Hieronder lees je wat enkele van onze klanten over ons te zeggen hebben.

 

De workshops waren interessant. Door de tijd heen begin je er steeds meer je eigen ideeën op na te houden en dan is het goed als je weer even op de feiten wordt gewezen. Bij de workshop Acquisitie en Verkoop heb ik bijvoorbeeld veel van de verkooptechnieken opgestoken, bijvoorbeeld dat ik een duidelijk standpunt moet aanhouden. Bij de workshop Begroting en Offertes heb ik geleerd mijn kosten inzichtelijk te krijgen door die gelijk met het opstellen van de offerte te berekenen. Ik probeer dat in de praktijk toe te passen, maar soms is dat moeilijk. Hier in het oosten van het land is de concurrentie moordend en zijn er veel beunhazen, terwijl ik als lid van de VHG bewust een hoger uurloon hanteer. Dan is het toch schipperen met veel dingen om in de markt te blijven. Maar ik heb dan in ieder geval wel mooi de kosten voor ogen. Ik kan de workshops dan ook zeker aanraden. Sterker nog, dat heb ik al gedaan. Vooral van het inzichtelijk maken van de kosten kunnen velen leren. En het is prettig om eens open en bloot offertes op tafel te leggen en daar met collega's over te praten.

Hartman Hoveniers en Boomverzorging, Haaksbergen
Nico Witbreuk

Overvaltraining
Wij verhuren en faciliteren 20.000 m2 verkoopruimte aan 185 ondernemers in business-to-business. Daar horen ook kassa’s bij. Twee keer per jaar doet iedereen mee aan een overvaltraining, een agressiebeheersingstraining of een calamiteitentraining. Allemaal bij MKB Cursus & Training – dat bevalt al jaren uitstekend. Praktijkgericht en altijd op maat. Naar volle tevredenheid dus!

Tica, Aalsmeer
Gerry Daalhuisen, bedrijfsleider

Effectief leidinggeven
“Twee jaar geleden hebben we binnen ons bedrijf een management-team gevormd. Met de vijf managers volgen we nu de incompany training, omdat we allen afzonderlijk met bepaalde vragen en situaties zaten. Die konden we vooraf voorleggen aan de trainer. Ze heeft ons gevraagd wat we willen leren, welke vragen er leven en waar we tegenaan lopen. Tijdens de cursus gaat ze heel specifiek op onze situatie in. En dat schiet merkbaar wortel op de werkvloer. We voeren op het moment bijvoorbeeld functioneringsgesprekken. Tijdens de training krijgen we veel praktische tips over hoe we dat het best kunnen aanpakken. Zeer leerzaam en praktisch toepasbaar!”

Twilmij,
René Slagmolen, directeur

Tolken en vertalers zijn per definities alpha’s, dus financiën is door de bank genomen niet hun sterkste punt. Veel van onze leden hebben moeite met offertes maken en prijsonderhandelingen voeren. MKB Cursus en Training heeft voor ons een cursus opgezet om die vaardigheden te ontdekken en te ontwikkelen. In de ochtendsessie hebben we een stevig theoretisch fundament gelegd, waarop we in de middag praktische oefeningen deden. Uiteraard kon zelfs MKB Cursus & Training niet in één dag spijkerharde onderhandelaars uit ons smeden, maar het is ons zo goed bevallen dat we om een vervolg hebben gevraagd. Voor mij persoonlijk? Sinds de cursus zie ik steeds beter de waarde van mijn werk en ik ga daar ook voor staan. Ik hanteer nu een absolute ondergrens: niet voor minder dan... Laat ik het zo zeggen: ik heb de investering van de training er al ruimschoots uit!

Nederlands Genootschap van Tolken en Vertalers
Perpetua Uiterwaal

Klantgericht denken en handelen
Wij importeren technische weefsels. Wij - 20 medewerkers en ik - focussen helemaal op de klant en daarom deden we onlangs vrijwel allemaal de cursus ‘Klantgericht Denken en Handelen’. Belangrijk naar buiten, maar ook naar binnen: we zijn elkaars interne klant! We laten onszelf al sinds 1990 trainen door MKB Cursus & Training, dus de kwaliteit staat niet ter discussie. Altijd goed. Pragmatisch, direct toepasbaar en naadloos maatwerk.

Landskroon, Apeldoorn
Ric Spruijt, directeur

Overvaltraining
Gelukkig is er geen concrete aanleiding om de training te volgen. We willen gewoon goed voorbereid zijn, dus we zijn met zestien restaurantmedewerkers aan de slag gegaan. De theorie is belangrijk, daarin komen onder andere de preventieve mogelijkheden aan bod. Je leert ook veel van de praktijkoefeningen met een acteur. We weten nu wat ons te doen staat als de nood aan de man is.

Hotel-Restaurant De Gouden Leeuw, Zevenbergschen Hoek
Petra van der Made, eigenaresse

Time management
“Toen ik een aantal jaar geleden begon, was ik alleen. Nu zijn we met vijf medewerkers. Er is kortom in weinig tijd veel veranderd. Inmiddels heb ik drie cursussen gevolgd bij MKB Cursus & Training: Personeelsmanagement, Effectief leidinggeven en laatst Time management. Ik worstelde, net als veel anderen, met het probleem dat ik altijd tijd te kort kwam. Buitengewoon positief aan de training is dat je in contact komt met mensen die daar ook mee zitten. Het uitwisselen van ervaringen heb ik als verrijkend ervaren. Daarnaast kregen we van de trainer interessante, praktische tips mee. Grappig was de anekdote van het aapje op de schouder: een van je collega's dropt zijn probleem op jouw bureau, waardoor jij ineens met 'het aapje' zit. Een veel voorkomende oorzaak van onnodige drukte. Delegeer taken en zorg ervoor dat collega's eerst proberen zélf een probleem op te lossen.”

Sportvisserij Oost-Nederland,
Ed Piek, manager

Time management
Je kunt zelf veel doen om prettiger te werken, zo blijkt uit de training. Het is een natuurlijke reactie om druk aan de organisatie te wijten, maar bepaalde spanningen ontstaan door individuele acties. Sommige medewerkers trekken veel naar zich toe, andere schuiven juist af. Neem je verantwoordelijkheid voor je eigen werk en communiceer over taken die wellicht niet bij jouw functie horen.

Wicro Plastics, Kessel
Yvonne Jansen, medewerker P&O

Omgaan met lastige klanten en agressief gedrag
De Bazaar is een familiebedrijf wat ieder weekend weer heel veel bezoekers trekt. De directie vindt het heel belangrijk dat er met grote regelmaat getraind wordt door alle medewerkers en dat gebeurt dan ook met grote regelmaat. Dat deden we eerst bij een ander bureau, maar via internet kwam ik op MKB Cursus & Training. De agressietraining is gevolgd door weekendmedewerkers op de werkvloer en de overvaltraining was voor mijn eigen afdeling receptie/verhuur en voor de caissières Het is ons heel erg goed bevallen: goede trainer, geweldige acteur.

De Beverwijkse Bazaar, Beverwijk
Marga van Ginkel, hoofd afd. receptie

Coachend leidinggeven in de praktijk
“We zijn de afgelopen jaren gegroeid van een kleine onderneming naar een serieus bedrijf met 28 medewerkers. In de praktijk merkte ik dat professioneel leidinggeven meer en meer een must werd. In een bedrijf van onze omvang moet er structuur zijn; je bent als collega's niet alleen maar vriendjes van elkaar. Ik had dat echter nooit geleerd, dus zocht ik naar een aantal handvatten. De training was waanzinnig. Er ging een hele wereld voor me open. Ik kreeg zóveel praktische tips die in de praktijk echt werken! Ik sta nu als leidinggevende anders in mijn werk. Jammer dat de cursus op een gegeven moment afgelopen was.”

Restaurant Vis aan de Schelde,
Roos Kerstjens, bedrijfsleidster

Personeelsgesprekken
Onze functioneringsgesprekken verliepen stroef. Ze eindigden vaak met het gevoel dat we niets waren opgeschoten. Tijdens de training waaraan mijn collega en ik deelnamen, bleek dat we veel meer betrokkenheid konden creëren. Vertel een medewerker maar wat constant verzuim voor jou als leidinggevende betekent. Laat hem of haar zelf oplossingen aandragen. De concrete handvatten die we kregen aangereikt werken écht.

Kindcentrum Pino, Almere
Wilma Schiffers, leidinggevende

Time management
Wij ontwerpen, maken en verkopen kantoormeubilair. We hebben het erg druk gelukkig. Om nog efficiënter te werken deden we een time management training. Het was vooral praktisch en direct toepasbaar. Bij inventarisatie twee maanden later, bleek dat iedereen er iets van gebruikte. MKB Cursus & Training was voor ons een experiment en het is helemaal geslaagd!

Markant, Utrecht
Marieke Aartsen, HR-manager

Omgaan met lastige klanten en agressief gedrag
DAK Kinderopvang heeft rond 800 medewerkers en 24 groepsleidsters deden de training ‘Agressiebeheersing’. Ze hebben incidenteel te maken met verbaal agressieve ouders, ongemakkelijke situaties en soms met boze kinderen’. De training was precies wat ze wilden: een stukje theorie, direct toepassen in de trainingssituatie, nabespreken en nog eens proberen. We hebben direct voor nog twee groepen een training gepland!

DAK Kinderopvang
Joke Beumer, Coördinatrice Opleidingen

Werving en selectie
We hebben al een evaluatie formulier ingevuld. De trainer was zeer bekwaam evenals de actrice. Ik heb veel van deze dag opgestoken.
Het is belangrijk om goed om te gaan met de investering (de medewerker). Verder waren de praktische oefeningen in gespreksvoering verhelderend. We zijn op zoek naar de juiste persoon! Dat vond ik een eye opener.

Humanitas
Femke Kosters

Dierenartsen communiceren vaak gemakkelijker met hun patiënten dan met hun medewerkers. Dat is een beetje de aard van het beestje. Maar we hebben de laatste jaren hard gewerkt aan een CAO voor de dierenartsenpraktijk en onderdeel daarvan is prestatie gerelateerd belonen. Dat impliceert functioneringsgesprekken en zelfs beoordelingsgesprekken. Omdat zoiets nog niet in de branchecultuur zit hebben we MKB Cursus & Training gevraagd een maatoplossing te maken die aansloot op onze protocollen en formulieren. Bij het bedenken van realistische rollenspelen ben ik vanaf het eerste stadium betrokken geweest. Uiteindelijk heeft MKB Cursus &Training in dit eerste jaar 12 keer een eendaagse training functioneringsgesprekken aangeboden, aan groepen van 8 tot 10 deelnemers. Ik was persoonlijk zeer onder de indruk van de professionaliteit van trainster Natasja van Voorst. Keigoed in haar vak en heel sterk in de omgang met mensen en weerstand. In oktober en november gaan we de vervolgtraining doen: beoordelingsgesprekken voor dierenarts-werkgevers. Heel professioneel, gelijk toepasbaar. Ik was meer dan tevreden en ik was niet de enige!

Belangenvereniging Practici Werkgevers (Dierenartsen)
Tessy Ernst, bestuurslid

Garden Retail Services ondersteunt ondernemers in de tuincentrumbranche in de breedste zin van het woord: van promotie tot automatisering, van financieel management tot inkoop en marketing. Roy Noordhoek is manager van de Retailgroep: de centra die niet aangesloten zijn bij een formuleketen. „Wij organiseren voor onze ondernemers vier keer per jaar een bijeenkomst, onder de titel ‘Business Club’. MKB Cursus & Training zorgt daarbij al twee jaar voor de inhoud. Zo’n groot trainingsbureau heeft altijd de trainers die bieden wat wij zoeken. En ze pakken het zeer serieus aan: door voorgesprekken en gerichte bezoeken aan een of twee tuincentra stemmen ze de workshop precies af op de realiteit binnen de branche. Deelnemers hoeven geen ingewikkelde vertaalslag te maken: ze kunnen het de volgende dag direct toepassen.

Garden Retail Services
Roy Noordhoek

Klantgericht verkopen in de detailhandel
“Wij hebben met twintig collega's twee keer twee avonden mogen luisteren naar een zeer kundige trainer. Voordat we met de cursus begonnen, was hij al verschillende keren bij ons geweest om de actuele situatie binnen ons bedrijf te bespreken. Daar sprong hij tijdens de training voortreffelijk op in. Het sloot perfect aan op de praktijk zoals wij die kennen. Veel medewerkers hebben de cursus echt ervaren als een opfrismoment. Je bent al jaren verkoper, maar ben je je wel bewust van hoe je het doet? Als een klant komt, heeft hij een probleem en daarvoor zoekt hij bij jou een oplossing. Ontvang een klant dus altijd met open armen en toon interesse, benadrukte de trainer. Onze verkopers zijn hier daadwerkelijk mee aan de slag gegaan.”

Nebo
Khalid Achaabouné, medewerker

Leidinggeven en motiveren
Kennis zakt soms wat weg en dat heeft zijn weerslag op de werkvloer. Het was voor ons, acht leidinggevenden, tijd voor een update. Bij veel informatie denk je: o ja, zó zat dat. De training zorgde tevens voor nieuw elan. We hebben bijvoorbeeld het inchecken verbeterd. Met vriendelijkheid en oog voor persoonlijke wensen, kunnen we ons al bij de entree onderscheiden.

Hotel en zalencentrum Frans op den Bult, Deurningen
Laura Akçay, manager receptie

In onze organisatie hebben we Nikon Academy voor onze interne trainingen. Vorig jaar hebben we 200 ‘high potential photography-verkopers’ een serie van 6 bijeenkomsten aangeboden. Wij hebben natuurlijk de vakkennis in huis, maar voor het sales-pur-sang-verhaal hebben we MKB Cursus & Training ingeschakeld. Bleek een prima keuze; het waren 10 inspirerende bijeenkomsten door het hele land, waar we nu al de zoete vruchten van plukken.

Nikon Netherlands
Frank Zuidweg, Coördinator knowledge

Notuleren
Wij ondersteunen brancheorganisaties met onder meer interim management, secretariaatdiensten en projectbegeleiding. Van de 55 medewerkers zijn er 15 secretaresse en 8 van hen hadden behoefte aan extra notuleervaardigheden. De opbouw van de cursus en de uitleg waren perfect en er was veel waardering voor de deskundigheid en de hulpvaardigheid van de docente!

Wissenraet Van Spaendonck Tilburg BV
Suzanne van Noort, officemanager

Ik heb twee jaar lang vrij intensief trainingen en cursussen gevolgd, van algemeen management en financiële kengetallen tot time management en coachend leidinggeven. Daar doe ik nu nog elke dag mijn voordeel mee. De trainingen waren niet wollig, geen gezwets er omheen. Daar houd ik niet van. Ze snappen het spelletje, zakelijk en persoonlijk. Prima club.

Bureau Jalink, De Lutte
Arnoud Jalink

Mij sprak het erg aan dat de cursus op een 'hoveniers-wijze' werd gegeven: helder en duidelijk. Wij zijn niet de top-managers met de bijbehorende kretologieën: wij zijn vakmannen en we willen een eerlijke goede boterham verdienen. De workshop geeft daar goede handvatten voor. Het niet doorberekenen van bepaalde kosten komt veelal voort uit angst. In het offerte-stadium shopt de consument bij zoveel verschillende bedrijven dat we bang zijn klanten wegblijven omdat we te duur zijn. Maar dat is vaak een ongegronde angst. Natuurlijk is de prijs bepalend, maar ook andere zaken zoals klantvriendelijkheid en kwaliteit spelen een hele belangrijke rol. Het is goed dat we dat samen beseffen en dat we samen een sterk en eerlijk front kunnen vormen. Ik ga ook de 2e workshop volgen en ik weet dat ik daar dezelfde praktische ideeën opdoe om mijn eigen bedrijfsvoering te verbeteren.

Hoveniersbedrijf M.A. Franken, Utrecht
Marco Franken

Arbeidsrecht
Ontslagvergunningen en -procedures zijn zeer actueel. We zochten een opleidingspartner die ons de nodige verdieping op dit terrein kon bieden en kwamen bij MKB Cursus & Training uit. De kleinschaligheid van de cursus zorgt ervoor dat je heel gericht met de trainer kunt communiceren. Ook de onderwerpen zijn concreet, zoals werkkostenregelingen en ontbindingsovereenkomsten. ‘k Heb het cursusboek nu binnen handbereik liggen!

L’Arcade Administraties-Belastingen BV, Heerhugowaard
John Appelman, directeur

Herhalingstraining bedrijfshulpverlening
Wij waren op zoek naar een goed adres voor de jaarlijkse herhaalcursussen BHV. In MKB Cursus & Training hebben we dat gevonden. Onze BHV-medewerkers ervaren de cursussen als prettig en zeer doelgericht. De service is verder prima!

MobielBereikbaar.nl, Putten
Jeroen Bos, teamleider