Klanten over ons
Onze cursussen en trainingen hebben een paar kenmerken: no-nonsense, hands-on en direct toepasbaar. Geen eindeloze stroom aan theoretische informatie, maar korte en krachtige oefeningen die rechtstreeks uit de praktijk komen. Wat je vandaag leert, pas je morgen toe. Punt. Onze trainers zijn dan ook ervaren ondernemers. Hiermee spreken we een gevarieerde en zeer brede doelgroep aan. Hieronder lees je wat enkele van onze klanten over ons te zeggen hebben.

 

Notuleren
Wij ontwikkelen en bemiddelen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar en door werk. MKB Cursus & Training heeft voor twee groepen gedetacheerde medewerksters van Ergon een notuleertraining verzorgd. De deelnemers waren enthousiast. De opleiding leverde een bijdrage aan een bredere inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Het was onze eerste kennismaking met MKB Cursus & Training. Een prima cursus, de geleerde vaardigheiden zijn direct toepasbaar in de praktijk.

Ergon, arbeidsbemiddeling, Eindhoven
Liesbeth Wierda, opleidingscoördinatrice

Klantgericht verkopen in de detailhandel
“Ik ben in verschillende branches werkzaam geweest en heb daarom al diverse verkooptrainingen meegemaakt. Eigenlijk was ik een beetje sceptisch; meestal krijg je tijdens dergelijke cursussen de bekende schemaatjes voorgeschoteld, was mijn ervaring. Ik heb mijn beeld volledig bijgesteld. Ik heb echt dingen geleerd. De focus lag niet, zoals gewoonlijk, op vragen als 'Is de klant sociaal of dominant?', maar op je omgang met klanten en met andere verkopers uit je team. Er werd veel nuttige informatie verstrekt over hoe je succesvol kunt bouwen aan langetermijnverkoop en duurzame klantrelaties. Het was een enthousiaste training, waardoor ik weer op een nieuwe manier naar mezelf ben gaan kijken. Ik heb geleerd om mezelf te blijven verbeteren, in het belang van zowel het bedrijf als de klantrelatie.”

Retif,
Jeroen de Jong, verkoper

Notuleren
Een aantal medewerkers volgde een cursus notuleren bij MKB Cursus en Training. Inventarisatie leverde op: ‘een zeer intensieve dag’, ‘heel veel geleerd’ en ‘hele goede syllabus, die gebruik ik nog regelmatig om zaken nog eens na te lezen...’. Zeer tevreden dus over de cursus, zowel over de inhoud als over de manier waarop die is gegeven. Professioneel.

Ministerie van Defensie
Mevr. J.C. (Cokie) Steeman
Hoofd Ondersteunend Personeel (HOP)

Overvaltraining
De Bazaar is een familiebedrijf wat ieder weekend weer heel veel bezoekers trekt. De directie vindt het heel belangrijk dat er met grote regelmaat getraind wordt door alle medewerkers en dat gebeurt dan ook met grote regelmaat. Dat deden we eerst bij een ander bureau, maar via internet kwam ik op MKB Cursus & Training. De agressietraining is gevolgd door weekendmedewerkers op de werkvloer en de overvaltraining was voor mijn eigen afdeling receptie/verhuur en voor de caissières Het is ons heel erg goed bevallen: goede trainer, geweldige acteur.

De Beverwijkse Bazaar, Beverwijk
Marga van Ginkel, hoofd afd. receptie

Omgaan met lastige klanten en agressief gedrag
Wij beheren 25 buurthuizen in Den Haag. Mensen in nood worden soms boos – terecht of onterecht. Daar moet je wel mee kunnen omgaan. De training die MKB Cursus & Training bij ons incompany heeft aangeboden paste exact op onze situatie en bij onze stijl: niet te veel theorie en vooral gelijk aanpakken. Oefenen! Goede training, die ons aan het anders denken en doen heeft gezet!

Stichting voor Welzijn, Den Haag
Stef Beun, team manager

Financiële basiskennis
Vorig jaar namen wij (het MT) Mare Research over. We zijn heel goed in ons vak - marketingonderzoek -, maar als eigenaar komt er op financieel gebied toch echt meer op je af. Dan moet je een jaarrekening kunnen lezen. We deden een incompany training op maat, waarbij opviel dat de trainer zich heel goed had afgestemd op onze situatie. Perfect!

Mare Research (Bureau van het Jaar 2010!)
Mirjam Paternotte, Managing Partner

Financiële basiskennis
Beide workshops waren erg leuk en leerzaam. Vooral aan Begroting en Offertes heb ik iets gehad. Het interactieve deel samen met de collega's sprak me bijzonder aan. Gewoon je offertes op tafel leggen, die daarna samen doornemen en bekijken waar het misgaat en wat er beter kan. Maar ook van Acquisitie en Verkoop heb ik veel geleerd, vooral het rollenspel was leuk om te doen. Sommige dingen die ik tijdens de workshops tegengekomen ben heb ik al toegepast in de praktijk. Het gaat dan vooral om de presentatie naar klanten. In het verleden deed ik dat even tussendoor of kwam ik 's avonds na het werk gewoon in mijn werkkloffie langs. Nu bereid ik dat soort bezoekjes goed voor en neem ik er de tijd voor. Maar ik maak nu ook mijn offertes en begrotingen concreter. Zo neem ik het tekenwerk op in de offerte en da pas daarna daadwerkelijk over tot het tekenen. Normaal waren dat verborgen uren. Ik kan de workshops dus iedereen aanraden. Honderd procent!"

Adonis Hoveniers, Pijnacker
Ed van der Haar

Notuleren
De verslaglegging kon naar ons inzicht beter en secretaresses wilden graag meer ondersteuning in de vorm van een training om beter te notuleren. Het specifieke inhoudelijke doel was meer een rode draad in notulen te bewerkstelligen. De training is heel positief ontvangen en heeft voor een verdere professionalisering van het secretaresseteam gezorgd. De trainster, zelf afkomstig uit de praktijk, gaf de cursisten concrete handvatten. Door gebruik te maken van filmpjes en teksten konden de deelnemers de stof meteen oefenen en ideeën uitwisselen .

Bureau Jeugdzorg Gelderland, Arnhem
Nicolette Hagen, teamleider

Garden Retail Services ondersteunt ondernemers in de tuincentrumbranche in de breedste zin van het woord: van promotie tot automatisering, van financieel management tot inkoop en marketing. Roy Noordhoek is manager van de Retailgroep: de centra die niet aangesloten zijn bij een formuleketen. „Wij organiseren voor onze ondernemers vier keer per jaar een bijeenkomst, onder de titel ‘Business Club’. MKB Cursus & Training zorgt daarbij al twee jaar voor de inhoud. Zo’n groot trainingsbureau heeft altijd de trainers die bieden wat wij zoeken. En ze pakken het zeer serieus aan: door voorgesprekken en gerichte bezoeken aan een of twee tuincentra stemmen ze de workshop precies af op de realiteit binnen de branche. Deelnemers hoeven geen ingewikkelde vertaalslag te maken: ze kunnen het de volgende dag direct toepassen.

Garden Retail Services
Roy Noordhoek

Leidinggeven en motiveren
“Van ons bedrijf hebben acht leidinggevenden van de keuken, het zalencentrum en het restaurant de cursus gevolgd. De training is in een van onze zalen georganiseerd. Het was echt een maatwerkcursus, helemaal toegesneden op onze situatie en persoonlijke omstandigheden. We zijn allemaal geïnspireerd geraakt voor het 'moderne leidinggeven'. De kern daarvan is dat je niet zozeer de lakens uitdeelt, maar medewerkers vraagt hoe ze bepaalde situaties oplossen. Wij zijn nu druk doende om het in de praktijk handen en voeten te geven. Dat is hard werken.”

Wegrestaurant Frans op den Bult,
Pauline Scholten – Hellegers, manager

In onze organisatie hebben we Nikon Academy voor onze interne trainingen. Vorig jaar hebben we 200 ‘high potential photography-verkopers’ een serie van 6 bijeenkomsten aangeboden. Wij hebben natuurlijk de vakkennis in huis, maar voor het sales-pur-sang-verhaal hebben we MKB Cursus & Training ingeschakeld. Bleek een prima keuze; het waren 10 inspirerende bijeenkomsten door het hele land, waar we nu al de zoete vruchten van plukken.

Nikon Netherlands
Frank Zuidweg, Coördinator knowledge

Notuleren
Wij ondersteunen brancheorganisaties met onder meer interim management, secretariaatdiensten en projectbegeleiding. Van de 55 medewerkers zijn er 15 secretaresse en 8 van hen hadden behoefte aan extra notuleervaardigheden. De opbouw van de cursus en de uitleg waren perfect en er was veel waardering voor de deskundigheid en de hulpvaardigheid van de docente!

Wissenraet Van Spaendonck Tilburg BV
Suzanne van Noort, officemanager

Time management
Sinds de cursus spreken we over ‘aapjes’. Onze trainer bedacht deze metafoor voor verantwoordelijkheden. Het is niet de bedoeling om een aapje naar collega’s te laten overspringen. Zo wordt op luchtige wijze bewustwording gecreëerd. Je merkt dat medewerkers van hun verantwoordelijkheden doordrongen raken, dat ze er actief mee aan de slag gaan. Een pré is dat deze training bedrijfsbreed en incompany kon worden gegeven.

SpeakUp BV, Enschede
Lizanne van Ommeren, HR-manager

Zakelijk gebruik van Facebook
De zakelijke inzet van sociale media roept nog veel vragen op bij de bedrijven die we vertegenwoordigen, onder meer dierenspeciaalzaken en dierenpensions. Hoe maak ik een goede start? Wat moet ik vermelden? Wat nu als er negatieve berichten verschijnen? Gaandeweg de cursus maakte onwennigheid plaats voor vertrouwen. Een voordeel van sociale media is dat je direct kunt reageren op eventuele kritiek. Een eyeopener voor deelnemers!

Brancheorganisatie Dibevo, Amersfoort
Angelique van Tilburg, secretaris

Omgaan met lastige klanten en agressief gedrag
Wij verhuren en faciliteren 20.000 m2 verkoopruimte aan 185 ondernemers in business-to-business. Daar horen ook kassa’s bij. Twee keer per jaar doet iedereen mee aan een overvaltraining, een agressiebeheersingstraining of een calamiteitentraining. Allemaal bij MKB Cursus & Training – dat bevalt al jaren uitstekend. Praktijkgericht en altijd op maat. Naar volle tevredenheid dus!

Tica, Aalsmeer
Gerry Daalhuisen, bedrijfsleider

Klantgericht denken en handelen
Communicatie stond centraal in ons maatprogramma. Rollenspellen zijn in het begin wat onwennig, maar het enthousiasme van onze trainer werkte aanstekelijk. De praktische aanpak spreekt me aan. Zo leverden de discussies veel bruikbare informatie op. Je hoort hoe collega’s het gedrag van klanten ervaren en je kunt samen met oplossingen aan de slag. De cursus had ook nog eens het effect van teambuilding.

Untis Benelux, Rotterdam
Carla van Leijden, directiesecretaresse en personeelsmanager

Effectief leidinggeven
“Twee jaar geleden hebben we binnen ons bedrijf een management-team gevormd. Met de vijf managers volgen we nu de incompany training, omdat we allen afzonderlijk met bepaalde vragen en situaties zaten. Die konden we vooraf voorleggen aan de trainer. Ze heeft ons gevraagd wat we willen leren, welke vragen er leven en waar we tegenaan lopen. Tijdens de cursus gaat ze heel specifiek op onze situatie in. En dat schiet merkbaar wortel op de werkvloer. We voeren op het moment bijvoorbeeld functioneringsgesprekken. Tijdens de training krijgen we veel praktische tips over hoe we dat het best kunnen aanpakken. Zeer leerzaam en praktisch toepasbaar!”

Twilmij,
René Slagmolen, directeur

Time management
Wij ontwerpen, maken en verkopen kantoormeubilair. We hebben het erg druk gelukkig. Om nog efficiënter te werken deden we een time management training. Het was vooral praktisch en direct toepasbaar. Bij inventarisatie twee maanden later, bleek dat iedereen er iets van gebruikte. MKB Cursus &Training was voor ons een experiment en het is helemaal geslaagd!

Markant, Utrecht
Marieke Aartsen, HR-manager

Overvaltraining
Gelukkig is er geen concrete aanleiding om de training te volgen. We willen gewoon goed voorbereid zijn, dus we zijn met zestien restaurantmedewerkers aan de slag gegaan. De theorie is belangrijk, daarin komen onder andere de preventieve mogelijkheden aan bod. Je leert ook veel van de praktijkoefeningen met een acteur. We weten nu wat ons te doen staat als de nood aan de man is.

Hotel-Restaurant De Gouden Leeuw, Zevenbergschen Hoek
Petra van der Made, eigenaresse

Overvaltraining
Met workshops zoals deze word je weer eens met je neus op de feiten gedrukt. Je weet het eigenlijk allemaal wel, maar het is goed om zo af en toe wakker te worden geschud. Ik heb er veel aan gehad, het is goed bevallen. Sowieso is het leuk om met collega's onder elkaar te zijn. Een aantal zaken die tijdens de workshop aan de orde zijn gekomen heb ik toegepast. Zo heb ik mijn offertes concreter gemaakt. Ze zijn nu meer uitgespitst en de layout is veranderd. Ook ben ik met opdrachtbevestigingen gaan werken. Hier in Brabant gaan dat soort dingen wat gemoedelijker, maar ik ben me nu wat zakelijker op gaan stellen. Ik denk dat workshops zoals deze belangrijk zijn. We hebben in Nederland zoveel hoveniers dat we bijna over elkaar heenrijden en dan is het goed als alle neuzen dezelfde kant opwijzen. Workshops zoals deze kunnen daar aan bijdragen.

New Art Groenprojekten, Vessem
Jan-Willem Willems

Coachend leidinggeven in de praktijk
Je kijkt een aantal dagen met praktijkogen naar leidinggeven. Een stevige theoretische basis is aanwezig, dat is prima, maar het meeste heb je aan het delen van ervaringen met de trainer en met medecursisten. Goed om te weten dat je niet de enige bent die wel eens tegen blokkades aanloopt. Het samen bespreken van mogelijke oplossingen is waardevol.

Boutkan Accountancy, Kwintsheul
John Vreugdenhil, accountant en leidinggevende

Personeelsgesprekken
Onze functioneringsgesprekken verliepen stroef. Ze eindigden vaak met het gevoel dat we niets waren opgeschoten. Tijdens de training waaraan mijn collega en ik deelnamen, bleek dat we veel meer betrokkenheid konden creëren. Vertel een medewerker maar wat constant verzuim voor jou als leidinggevende betekent. Laat hem of haar zelf oplossingen aandragen. De concrete handvatten die we kregen aangereikt werken écht.

Kindcentrum Pino, Almere
Wilma Schiffers, leidinggevende

Personeelsgesprekken
Mij sprak het erg aan dat de cursus op een 'hoveniers-wijze' werd gegeven: helder en duidelijk. Wij zijn niet de top-managers met de bijbehorende kretologieën: wij zijn vakmannen en we willen een eerlijke goede boterham verdienen. De workshop geeft daar goede handvatten voor. Het niet doorberekenen van bepaalde kosten komt veelal voort uit angst. In het offerte-stadium shopt de consument bij zoveel verschillende bedrijven dat we bang zijn klanten wegblijven omdat we te duur zijn. Maar dat is vaak een ongegronde angst. Natuurlijk is de prijs bepalend, maar ook andere zaken zoals klantvriendelijkheid en kwaliteit spelen een hele belangrijke rol. Het is goed dat we dat samen beseffen en dat we samen een sterk en eerlijk front kunnen vormen. Ik ga ook de 2e workshop volgen en ik weet dat ik daar dezelfde praktische ideeën opdoe om mijn eigen bedrijfsvoering te verbeteren.

Hoveniersbedrijf M.A. Franken, Utrecht
Marco Franken

Dierenartsen communiceren vaak gemakkelijker met hun patiënten dan met hun medewerkers. Dat is een beetje de aard van het beestje. Maar we hebben de laatste jaren hard gewerkt aan een CAO voor de dierenartsenpraktijk en onderdeel daarvan is prestatie gerelateerd belonen. Dat impliceert functioneringsgesprekken en zelfs beoordelingsgesprekken. Omdat zoiets nog niet in de branchecultuur zit hebben we MKB Cursus & Training gevraagd een maatoplossing te maken die aansloot op onze protocollen en formulieren. Bij het bedenken van realistische rollenspelen ben ik vanaf het eerste stadium betrokken geweest. Uiteindelijk heeft MKB Cursus &Training in dit eerste jaar 12 keer een eendaagse training functioneringsgesprekken aangeboden, aan groepen van 8 tot 10 deelnemers. Ik was persoonlijk zeer onder de indruk van de professionaliteit van trainster Natasja van Voorst. Keigoed in haar vak en heel sterk in de omgang met mensen en weerstand. In oktober en november gaan we de vervolgtraining doen: beoordelingsgesprekken voor dierenarts-werkgevers. Heel professioneel, gelijk toepasbaar. Ik was meer dan tevreden en ik was niet de enige!

Belangenvereniging Practici Werkgevers (Dierenartsen)
Tessy Ernst, bestuurslid