Klanten over ons
Onze cursussen en trainingen hebben een paar kenmerken: no-nonsense, hands-on en direct toepasbaar. Geen eindeloze stroom aan theoretische informatie, maar korte en krachtige oefeningen die rechtstreeks uit de praktijk komen. Wat je vandaag leert, pas je morgen toe. Punt. Onze trainers zijn dan ook ervaren ondernemers. Hiermee spreken we een gevarieerde en zeer brede doelgroep aan. Hieronder lees je wat enkele van onze klanten over ons te zeggen hebben.

 

Resultaatgericht vergaderen
NSO is een brancheorganisatie voor de tabaks- en gemakshandel. Onlangs hebben we met alle nieuwe bestuursleden de cursus Effectief Vergaderen doorlopen. We hebben daar de basis gelegd voor een heel professionele vergadercultuur en daar gaan we nu drie jaar lang profijt van hebben! Het cursusmateriaal en de docent van MKB Cursus & Training sloot goed aan bij de belevingswereld van de ondernemers uit de detailhandel.

NSO, Leidschendam
Gert Koudijs, secretaris

Klantgericht denken en handelen
Vrijwel iedereen vindt dat hij klantvriendelijk werkt, maar ervaart de klant dat ook zo? Klantvriendelijkheid hangt vaak van eigen inzicht af. De training heeft daar bij ons lijn in gebracht. We zijn heel concreet begonnen met uniformiteit in de telefoonaanname. E-mail is een ander voorbeeld: beantwoord vragen van klanten eens zelf in plaats van slechts een terugbelverzoek aan je collega te sturen.

JK van den Dool BV, Wassenaar
Jaco van den Dool, directeur

Leidinggeven en motiveren
“Van ons bedrijf hebben acht leidinggevenden van de keuken, het zalencentrum en het restaurant de cursus gevolgd. De training is in een van onze zalen georganiseerd. Het was echt een maatwerkcursus, helemaal toegesneden op onze situatie en persoonlijke omstandigheden. We zijn allemaal geïnspireerd geraakt voor het 'moderne leidinggeven'. De kern daarvan is dat je niet zozeer de lakens uitdeelt, maar medewerkers vraagt hoe ze bepaalde situaties oplossen. Wij zijn nu druk doende om het in de praktijk handen en voeten te geven. Dat is hard werken.”

Wegrestaurant Frans op den Bult,
Pauline Scholten – Hellegers, manager

Debiteurenbeheer en telefonisch incasseren

  • Onderscheidende training. Duidelijkheid naar debiteuren kan dus ook op een klantvriendelijke manier. Na deze training hoef je je nooit meer te laten gijzelen door de rookgordijnen die debiteuren opwerpen.
  • Onze cashflow is significant toegenomen na praktisering van de geleerde vaardigheden.
  • De trainer leert je geen kunstjes, maar jezelf ècht beter positioneren in je rol van debiteurenbeheerder naar debiteur en in je eigen organisatie. Heb ontdekt dat mijn vakgebied veel breder is dan ik voor mogelijk had gehouden. Mijn complimenten voor de uitgebreide kennis van trainer Gebsky en hoe goed hij deze kan overbrengen naar anderen.

Andere NBBU deelnemers over de cursus Debiteurenbeheer en telefonisch incasseren:

Basistraining bedrijfshulpverlening
Wij zijn een organisatie met rond 40 mensen. We hebben de BHV-training van MKB Cursus & Training gedaan. Voor het derde jaar alweer. Het was een incompany-training voor bijna alle medewerkers. Ook deze editie, een tweedaagse training op kantoor, is ons weer goed bevallen: docent prima, les prima.

Othala, horecabeheer en -management
Mw. S. H. Debevere

Tolken en vertalers zijn per definities alpha’s, dus financiën is door de bank genomen niet hun sterkste punt. Veel van onze leden hebben moeite met offertes maken en prijsonderhandelingen voeren. MKB Cursus en Training heeft voor ons een cursus opgezet om die vaardigheden te ontdekken en te ontwikkelen. In de ochtendsessie hebben we een stevig theoretisch fundament gelegd, waarop we in de middag praktische oefeningen deden. Uiteraard kon zelfs MKB Cursus & Training niet in één dag spijkerharde onderhandelaars uit ons smeden, maar het is ons zo goed bevallen dat we om een vervolg hebben gevraagd. Voor mij persoonlijk? Sinds de cursus zie ik steeds beter de waarde van mijn werk en ik ga daar ook voor staan. Ik hanteer nu een absolute ondergrens: niet voor minder dan... Laat ik het zo zeggen: ik heb de investering van de training er al ruimschoots uit!

Nederlands Genootschap van Tolken en Vertalers
Perpetua Uiterwaal

Coachend leidinggeven in de praktijk
Hoe kun je het beste uit mensen halen? Die vraag wilden we als leidinggevenden graag beantwoorden. De training geeft aanknopingspunten om vooruit te kunnen. Vooral van de rollenspelen leer je veel, alleen al door naar collega’s te kijken en te luisteren. Op de werkvloer merk ik al verschil. De communicatie verloopt beter. Je doet niet zonder meer aannames, je denkt na over gesprekken.

ACE Pharmaceuticals BV, Zeewolde
Roselinda van der Vlugt, hoofd Registratie & Medical Info

Time management
Sinds de cursus spreken we over ‘aapjes’. Onze trainer bedacht deze metafoor voor verantwoordelijkheden. Het is niet de bedoeling om een aapje naar collega’s te laten overspringen. Zo wordt op luchtige wijze bewustwording gecreëerd. Je merkt dat medewerkers van hun verantwoordelijkheden doordrongen raken, dat ze er actief mee aan de slag gaan. Een pré is dat deze training bedrijfsbreed en incompany kon worden gegeven.

SpeakUp BV, Enschede
Lizanne van Ommeren, HR-manager

Time management
“Toen ik een aantal jaar geleden begon, was ik alleen. Nu zijn we met vijf medewerkers. Er is kortom in weinig tijd veel veranderd. Inmiddels heb ik drie cursussen gevolgd bij MKB Cursus & Training: Personeelsmanagement, Effectief leidinggeven en laatst Time management. Ik worstelde, net als veel anderen, met het probleem dat ik altijd tijd te kort kwam. Buitengewoon positief aan de training is dat je in contact komt met mensen die daar ook mee zitten. Het uitwisselen van ervaringen heb ik als verrijkend ervaren. Daarnaast kregen we van de trainer interessante, praktische tips mee. Grappig was de anekdote van het aapje op de schouder: een van je collega's dropt zijn probleem op jouw bureau, waardoor jij ineens met 'het aapje' zit. Een veel voorkomende oorzaak van onnodige drukte. Delegeer taken en zorg ervoor dat collega's eerst proberen zélf een probleem op te lossen.”

Sportvisserij Oost-Nederland,
Ed Piek, manager

Train de trainer
Jij kunt als eenling hét verschil voor een patiënt maken. Dat idee wil ik op collega’s overbrengen. Je moet dan eerst ontdekken wie jij als trainer bent. De cursus ondersteunt daarbij. Goed luisteren naar de groep, mensen de ruimte geven, didactische modellen, al deze onderdelen komen aan bod. De variëteit aan cursusdeelnemers vind ik tevens een verrijking. Mijn vier medecursisten kwamen uit een ander vakgebied en dat leverde nieuwe inzichten op.

St. Elisabeth Ziekenhuis, Tilburg
Jet van Ginhoven, senior verpleegkundige

Leidinggeven en motiveren
Kennis zakt soms wat weg en dat heeft zijn weerslag op de werkvloer. Het was voor ons, acht leidinggevenden, tijd voor een update. Bij veel informatie denk je: o ja, zó zat dat. De training zorgde tevens voor nieuw elan. We hebben bijvoorbeeld het inchecken verbeterd. Met vriendelijkheid en oog voor persoonlijke wensen, kunnen we ons al bij de entree onderscheiden.

Hotel en zalencentrum Frans op den Bult, Deurningen
Laura Akçay, manager receptie

Coachend leidinggeven in de praktijk
Je kijkt een aantal dagen met praktijkogen naar leidinggeven. Een stevige theoretische basis is aanwezig, dat is prima, maar het meeste heb je aan het delen van ervaringen met de trainer en met medecursisten. Goed om te weten dat je niet de enige bent die wel eens tegen blokkades aanloopt. Het samen bespreken van mogelijke oplossingen is waardevol.

Boutkan Accountancy, Kwintsheul
John Vreugdenhil, accountant en leidinggevende

Financiële basiskennis
Vorig jaar namen wij (het MT) Mare Research over. We zijn heel goed in ons vak - marketingonderzoek -, maar als eigenaar komt er op financieel gebied toch echt meer op je af. Dan moet je een jaarrekening kunnen lezen. We deden een incompany training op maat, waarbij opviel dat de trainer zich heel goed had afgestemd op onze situatie. Perfect!

Mare Research (Bureau van het Jaar 2010!)
Mirjam Paternotte, Managing Partner

Werving en selectie
Ik vond de training heel zinvol. Het was praktijkgericht, met heel veel mooie tools om het geleerde direct in de praktijk te kunnen toepassen.
De rollenspellen waren erg geslaagd, doordat de dame in kwestie heel prettig “acteerde” .
Ik vind dat we met het geleerde en de aandachtspunten (span of control, ondersteuning P&O) aan de slag moeten.
De trainer maakt een verslag en de adviezen hierin zijn nodig om het hele werving & selectie verhaal toe te kunnen passen. We zijn nu in staat de juiste kandidaat te selecteren i.p.v. de beste!

Humanitas
Anyta

Omgaan met lastige klanten en agressief gedrag
DAK Kinderopvang heeft rond 800 medewerkers en 24 groepsleidsters deden de training ‘Agressiebeheersing’. Ze hebben incidenteel te maken met verbaal agressieve ouders, ongemakkelijke situaties en soms met boze kinderen’. De training was precies wat ze wilden: een stukje theorie, direct toepassen in de trainingssituatie, nabespreken en nog eens proberen. We hebben direct voor nog twee groepen een training gepland!

DAK Kinderopvang
Joke Beumer, Coördinatrice Opleidingen

Time management
Wij ontwerpen, maken en verkopen kantoormeubilair. We hebben het erg druk gelukkig. Om nog efficiënter te werken deden we een time management training. Het was vooral praktisch en direct toepasbaar. Bij inventarisatie twee maanden later, bleek dat iedereen er iets van gebruikte. MKB Cursus &Training was voor ons een experiment en het is helemaal geslaagd!

Markant, Utrecht
Marieke Aartsen, HR-manager

Notuleren
Wij ondersteunen brancheorganisaties met onder meer interim management, secretariaatdiensten en projectbegeleiding. Van de 55 medewerkers zijn er 15 secretaresse en 8 van hen hadden behoefte aan extra notuleervaardigheden. De opbouw van de cursus en de uitleg waren perfect en er was veel waardering voor de deskundigheid en de hulpvaardigheid van de docente!

Wissenraet Van Spaendonck Tilburg BV
Suzanne van Noort, officemanager

Notuleren
Beide workshops waren erg leuk en leerzaam. Vooral aan Begroting en Offertes heb ik iets gehad. Het interactieve deel samen met de collega's sprak me bijzonder aan. Gewoon je offertes op tafel leggen, die daarna samen doornemen en bekijken waar het misgaat en wat er beter kan. Maar ook van Acquisitie en Verkoop heb ik veel geleerd, vooral het rollenspel was leuk om te doen. Sommige dingen die ik tijdens de workshops tegengekomen ben heb ik al toegepast in de praktijk. Het gaat dan vooral om de presentatie naar klanten. In het verleden deed ik dat even tussendoor of kwam ik 's avonds na het werk gewoon in mijn werkkloffie langs. Nu bereid ik dat soort bezoekjes goed voor en neem ik er de tijd voor. Maar ik maak nu ook mijn offertes en begrotingen concreter. Zo neem ik het tekenwerk op in de offerte en da pas daarna daadwerkelijk over tot het tekenen. Normaal waren dat verborgen uren. Ik kan de workshops dus iedereen aanraden. Honderd procent!"

Adonis Hoveniers, Pijnacker
Ed van der Haar

Arbeidsrecht
Ontslagvergunningen en -procedures zijn zeer actueel. We zochten een opleidingspartner die ons de nodige verdieping op dit terrein kon bieden en kwamen bij MKB Cursus & Training uit. De kleinschaligheid van de cursus zorgt ervoor dat je heel gericht met de trainer kunt communiceren. Ook de onderwerpen zijn concreet, zoals werkkostenregelingen en ontbindingsovereenkomsten. ‘k Heb het cursusboek nu binnen handbereik liggen!

L’Arcade Administraties-Belastingen BV, Heerhugowaard
John Appelman, directeur

Notuleren
Onze twaalf notulistes, die bijna allemaal nog op papier notuleerden, kwamen laaiend enthousiast terug en ze vroegen mij direct een vervolgcursus te plannen! Ze wilden liefst dezelfde trainster, omdat die heel veel praktijkervaring meebracht en het goed kon overbrengen. Niet gortdroog uit een boekje, maar duidelijk gebaseerd op de dagelijkse notuleerpraktijk. Wordt vervolgd dus...

Gemeente Alphen aan de Rijn
Willem Versteeg, Coördinator Office Management

Klantgericht denken en handelen
Wij importeren technische weefsels. Wij - 20 medewerkers en ik - focussen helemaal op de klant en daarom deden we onlangs vrijwel allemaal de cursus ‘Klantgericht Denken en Handelen’. Belangrijk naar buiten, maar ook naar binnen: we zijn elkaars interne klant! We laten onszelf al sinds 1990 trainen door MKB Cursus & Training, dus de kwaliteit staat niet ter discussie. Altijd goed. Pragmatisch, direct toepasbaar en naadloos maatwerk.

Landskroon, Apeldoorn
Ric Spruijt, directeur

Omgaan met lastige klanten en agressief gedrag
De Bazaar is een familiebedrijf wat ieder weekend weer heel veel bezoekers trekt. De directie vindt het heel belangrijk dat er met grote regelmaat getraind wordt door alle medewerkers en dat gebeurt dan ook met grote regelmaat. Dat deden we eerst bij een ander bureau, maar via internet kwam ik op MKB Cursus & Training. De agressietraining is gevolgd door weekendmedewerkers op de werkvloer en de overvaltraining was voor mijn eigen afdeling receptie/verhuur en voor de caissières Het is ons heel erg goed bevallen: goede trainer, geweldige acteur.

De Beverwijkse Bazaar, Beverwijk
Marga van Ginkel, hoofd afd. receptie

Overvaltraining
Gelukkig is er geen concrete aanleiding om de training te volgen. We willen gewoon goed voorbereid zijn, dus we zijn met zestien restaurantmedewerkers aan de slag gegaan. De theorie is belangrijk, daarin komen onder andere de preventieve mogelijkheden aan bod. Je leert ook veel van de praktijkoefeningen met een acteur. We weten nu wat ons te doen staat als de nood aan de man is.

Hotel-Restaurant De Gouden Leeuw, Zevenbergschen Hoek
Petra van der Made, eigenaresse

Time management
Wij ontwerpen, maken en verkopen kantoormeubilair. We hebben het erg druk gelukkig. Om nog efficiënter te werken deden we een time management training. Het was vooral praktisch en direct toepasbaar. Bij inventarisatie twee maanden later, bleek dat iedereen er iets van gebruikte. MKB Cursus & Training was voor ons een experiment en het is helemaal geslaagd!

Markant, Utrecht
Marieke Aartsen, HR-manager