Klanten over ons
Onze cursussen en trainingen hebben een paar kenmerken: no-nonsense, hands-on en direct toepasbaar. Geen eindeloze stroom aan theoretische informatie, maar korte en krachtige oefeningen die rechtstreeks uit de praktijk komen. Wat je vandaag leert, pas je morgen toe. Punt. Onze trainers zijn dan ook ervaren ondernemers. Hiermee spreken we een gevarieerde en zeer brede doelgroep aan. Hieronder lees je wat enkele van onze klanten over ons te zeggen hebben.

 

Financiële basiskennis
Vorig jaar namen wij (het MT) Mare Research over. We zijn heel goed in ons vak - marketingonderzoek -, maar als eigenaar komt er op financieel gebied toch echt meer op je af. Dan moet je een jaarrekening kunnen lezen. We deden een incompany training op maat, waarbij opviel dat de trainer zich heel goed had afgestemd op onze situatie. Perfect!

Mare Research (Bureau van het Jaar 2010!)
Mirjam Paternotte, Managing Partner

In onze organisatie hebben we Nikon Academy voor onze interne trainingen. Vorig jaar hebben we 200 ‘high potential photography-verkopers’ een serie van 6 bijeenkomsten aangeboden. Wij hebben natuurlijk de vakkennis in huis, maar voor het sales-pur-sang-verhaal hebben we MKB Cursus & Training ingeschakeld. Bleek een prima keuze; het waren 10 inspirerende bijeenkomsten door het hele land, waar we nu al de zoete vruchten van plukken.

Nikon Netherlands
Frank Zuidweg, Coördinator knowledge

Dierenartsen communiceren vaak gemakkelijker met hun patiënten dan met hun medewerkers. Dat is een beetje de aard van het beestje. Maar we hebben de laatste jaren hard gewerkt aan een CAO voor de dierenartsenpraktijk en onderdeel daarvan is prestatie gerelateerd belonen. Dat impliceert functioneringsgesprekken en zelfs beoordelingsgesprekken. Omdat zoiets nog niet in de branchecultuur zit hebben we MKB Cursus & Training gevraagd een maatoplossing te maken die aansloot op onze protocollen en formulieren. Bij het bedenken van realistische rollenspelen ben ik vanaf het eerste stadium betrokken geweest. Uiteindelijk heeft MKB Cursus &Training in dit eerste jaar 12 keer een eendaagse training functioneringsgesprekken aangeboden, aan groepen van 8 tot 10 deelnemers. Ik was persoonlijk zeer onder de indruk van de professionaliteit van trainster Natasja van Voorst. Keigoed in haar vak en heel sterk in de omgang met mensen en weerstand. In oktober en november gaan we de vervolgtraining doen: beoordelingsgesprekken voor dierenarts-werkgevers. Heel professioneel, gelijk toepasbaar. Ik was meer dan tevreden en ik was niet de enige!

Belangenvereniging Practici Werkgevers (Dierenartsen)
Tessy Ernst, bestuurslid

Overval preventietraining
Wij verhuren en faciliteren 20.000 m2 verkoopruimte aan 185 ondernemers in business-to-business. Daar horen ook kassa’s bij. Twee keer per jaar doet iedereen mee aan een overvaltraining, een agressiebeheersingstraining of een calamiteitentraining. Allemaal bij MKB Cursus & Training – dat bevalt al jaren uitstekend. Praktijkgericht en altijd op maat. Naar volle tevredenheid dus!

Tica, Aalsmeer
Gerry Daalhuisen, bedrijfsleider

Agressie preventietraining
Wij bellen doorgaans niet met een vrolijke mededeling. Met de juiste benadering kun je het beoogde resultaat bereiken, ook bij mensen die in eerste instantie agressief reageren. De oefeningen die we tijdens de training hebben gedaan, werken goed in de praktijk. Woordkeuze en intonatie zijn strategische instrumenten. We denken erover om de training een vervolg te geven met een taaltraining.

Gerechtsdeurwaarderskantoor Visser, Nieuwegein
Sylvia Visser, Chef de Bureau en gerechtsdeurwaarder

Basistraining bedrijfshulpverlening
Wij zijn een organisatie met rond 40 mensen. We hebben de BHV-training van MKB Cursus & Training gedaan. Voor het derde jaar alweer. Het was een incompany-training voor bijna alle medewerkers. Ook deze editie, een tweedaagse training op kantoor, is ons weer goed bevallen: docent prima, les prima.

Othala, horecabeheer en -management
Mw. S. H. Debevere

Notuleren
Onze twaalf notulistes, die bijna allemaal nog op papier notuleerden, kwamen laaiend enthousiast terug en ze vroegen mij direct een vervolgcursus te plannen! Ze wilden liefst dezelfde trainster, omdat die heel veel praktijkervaring meebracht en het goed kon overbrengen. Niet gortdroog uit een boekje, maar duidelijk gebaseerd op de dagelijkse notuleerpraktijk. Wordt vervolgd dus...

Gemeente Alphen aan de Rijn
Willem Versteeg, Coördinator Office Management

Ik heb twee jaar lang vrij intensief trainingen en cursussen gevolgd, van algemeen management en financiële kengetallen tot time management en coachend leidinggeven. Daar doe ik nu nog elke dag mijn voordeel mee. De trainingen waren niet wollig, geen gezwets er omheen. Daar houd ik niet van. Ze snappen het spelletje, zakelijk en persoonlijk. Prima club.

Bureau Jalink, De Lutte
Arnoud Jalink

  • Onderscheidende training. Duidelijkheid naar debiteuren kan dus ook op een klantvriendelijke manier. Na deze training hoef je je nooit meer te laten gijzelen door de rookgordijnen die debiteuren opwerpen.
  • Onze cashflow is significant toegenomen na praktisering van de geleerde vaardigheden.
  • De trainer leert je geen kunstjes, maar jezelf ècht beter positioneren in je rol van debiteurenbeheerder naar debiteur en in je eigen organisatie. Heb ontdekt dat mijn vakgebied veel breder is dan ik voor mogelijk had gehouden. Mijn complimenten voor de uitgebreide kennis van trainer Gebsky en hoe goed hij deze kan overbrengen naar anderen.

Andere NBBU deelnemers over de cursus Debiteurenbeheer en telefonisch incasseren:

Personeelsmanagement
Ik heb al veel van de cursus Personeelsmanagement in praktijk kunnen brengen. Ik heb inmiddels de eindejaarsgesprekken met iedereen achter de rug en daarbij kwamen de tips erg goed van pas.

O2 communicatie, Maarssen
Cecilia de Cesaris, office manager

Effectief leidinggeven
“Twee jaar geleden hebben we binnen ons bedrijf een management-team gevormd. Met de vijf managers volgen we nu de incompany training, omdat we allen afzonderlijk met bepaalde vragen en situaties zaten. Die konden we vooraf voorleggen aan de trainer. Ze heeft ons gevraagd wat we willen leren, welke vragen er leven en waar we tegenaan lopen. Tijdens de cursus gaat ze heel specifiek op onze situatie in. En dat schiet merkbaar wortel op de werkvloer. We voeren op het moment bijvoorbeeld functioneringsgesprekken. Tijdens de training krijgen we veel praktische tips over hoe we dat het best kunnen aanpakken. Zeer leerzaam en praktisch toepasbaar!”

Twilmij,
René Slagmolen, directeur

Herhalingstraining bedrijfshulpverlening
Wij waren op zoek naar een goed adres voor de jaarlijkse herhaalcursussen BHV. In MKB Cursus & Training hebben we dat gevonden. Onze BHV-medewerkers ervaren de cursussen als prettig en zeer doelgericht. De service is verder prima!

MobielBereikbaar.nl, Putten
Jeroen Bos, teamleider

Klantgericht denken en handelen
Wij importeren technische weefsels. Wij - 20 medewerkers en ik - focussen helemaal op de klant en daarom deden we onlangs vrijwel allemaal de cursus ‘Klantgericht Denken en Handelen’. Belangrijk naar buiten, maar ook naar binnen: we zijn elkaars interne klant! We laten onszelf al sinds 1990 trainen door MKB Cursus & Training, dus de kwaliteit staat niet ter discussie. Altijd goed. Pragmatisch, direct toepasbaar en naadloos maatwerk.

Landskroon, Apeldoorn
Ric Spruijt, directeur

Agressie preventietraining
DAK Kinderopvang heeft rond 800 medewerkers en 24 groepsleidsters deden de training ‘Agressiebeheersing’. Ze hebben incidenteel te maken met verbaal agressieve ouders, ongemakkelijke situaties en soms met boze kinderen’. De training was precies wat ze wilden: een stukje theorie, direct toepassen in de trainingssituatie, nabespreken en nog eens proberen. We hebben direct voor nog twee groepen een training gepland!

DAK Kinderopvang
Joke Beumer, Coördinatrice Opleidingen

Effectief leidinggeven
Collega’s aanspreken op functioneren is niet altijd even makkelijk, daar kun je als bedrijf best wat ondersteuning bij gebruiken. Tijdens de training oefen je met medecursisten. Deze ervaringen zijn zeer bruikbaar. We merken intern dat het voeren van gesprekken beter verloopt. Het geven van feedback en leveren van opbouwende kritiek gaat soepeler omdat je zorgvuldiger formuleert.

Digitransfer, Gorinchem
Romy Walraven, projectmanager

Leidinggeven en motiveren
“Van ons bedrijf hebben acht leidinggevenden van de keuken, het zalencentrum en het restaurant de cursus gevolgd. De training is in een van onze zalen georganiseerd. Het was echt een maatwerkcursus, helemaal toegesneden op onze situatie en persoonlijke omstandigheden. We zijn allemaal geïnspireerd geraakt voor het 'moderne leidinggeven'. De kern daarvan is dat je niet zozeer de lakens uitdeelt, maar medewerkers vraagt hoe ze bepaalde situaties oplossen. Wij zijn nu druk doende om het in de praktijk handen en voeten te geven. Dat is hard werken.”

Wegrestaurant Frans op den Bult,
Pauline Scholten – Hellegers, manager

Klantgericht verkopen in de detailhandel
“Wij hebben met twintig collega's twee keer twee avonden mogen luisteren naar een zeer kundige trainer. Voordat we met de cursus begonnen, was hij al verschillende keren bij ons geweest om de actuele situatie binnen ons bedrijf te bespreken. Daar sprong hij tijdens de training voortreffelijk op in. Het sloot perfect aan op de praktijk zoals wij die kennen. Veel medewerkers hebben de cursus echt ervaren als een opfrismoment. Je bent al jaren verkoper, maar ben je je wel bewust van hoe je het doet? Als een klant komt, heeft hij een probleem en daarvoor zoekt hij bij jou een oplossing. Ontvang een klant dus altijd met open armen en toon interesse, benadrukte de trainer. Onze verkopers zijn hier daadwerkelijk mee aan de slag gegaan.”

Nebo
Khalid Achaabouné, medewerker

Klantgericht verkopen in de detailhandel
Mij sprak het erg aan dat de cursus op een 'hoveniers-wijze' werd gegeven: helder en duidelijk. Wij zijn niet de top-managers met de bijbehorende kretologieën: wij zijn vakmannen en we willen een eerlijke goede boterham verdienen. De workshop geeft daar goede handvatten voor. Het niet doorberekenen van bepaalde kosten komt veelal voort uit angst. In het offerte-stadium shopt de consument bij zoveel verschillende bedrijven dat we bang zijn klanten wegblijven omdat we te duur zijn. Maar dat is vaak een ongegronde angst. Natuurlijk is de prijs bepalend, maar ook andere zaken zoals klantvriendelijkheid en kwaliteit spelen een hele belangrijke rol. Het is goed dat we dat samen beseffen en dat we samen een sterk en eerlijk front kunnen vormen. Ik ga ook de 2e workshop volgen en ik weet dat ik daar dezelfde praktische ideeën opdoe om mijn eigen bedrijfsvoering te verbeteren.

Hoveniersbedrijf M.A. Franken, Utrecht
Marco Franken

Klantgericht denken en handelen
Vrijwel iedereen vindt dat hij klantvriendelijk werkt, maar ervaart de klant dat ook zo? Klantvriendelijkheid hangt vaak van eigen inzicht af. De training heeft daar bij ons lijn in gebracht. We zijn heel concreet begonnen met uniformiteit in de telefoonaanname. E-mail is een ander voorbeeld: beantwoord vragen van klanten eens zelf in plaats van slechts een terugbelverzoek aan je collega te sturen.

JK van den Dool BV, Wassenaar
Jaco van den Dool, directeur

Notuleren
Een aantal medewerkers volgde een cursus notuleren bij MKB Cursus en Training. Inventarisatie leverde op: ‘een zeer intensieve dag’, ‘heel veel geleerd’ en ‘hele goede syllabus, die gebruik ik nog regelmatig om zaken nog eens na te lezen...’. Zeer tevreden dus over de cursus, zowel over de inhoud als over de manier waarop die is gegeven. Professioneel.

Ministerie van Defensie
Mevr. J.C. (Cokie) Steeman
Hoofd Ondersteunend Personeel (HOP)

Personeelsgesprekken
“Een aantal mensen binnen ons bedrijf moest functioneringsgesprekken met collega's gaan voeren, maar ze hadden weinig ervaring op dat gebied. We hebben op locatie de training gevolgd met ervaren en minder ervaren mensen, zodat we van elkaar konden leren. De cursus was lekker praktisch. We konden meteen aan de slag. Door samen te oefenen en bezig te zijn leer je veel meer dan wanneer je een dikke berg theorie moet doorworstelen. De trainer voelde ons heel goed aan; alle collega's waren over haar te spreken. We leerden onder meer hoe je een gesprek zo kunt sturen dat je bereikt wat je voor ogen had. En dat je een collega die niet bepaald bereidwillig is zo kunt sturen dat hij de verantwoording juist naar zich toetrekt. Heel praktisch.”

American Book Center
Karin van Eck, marketing director

Garden Retail Services ondersteunt ondernemers in de tuincentrumbranche in de breedste zin van het woord: van promotie tot automatisering, van financieel management tot inkoop en marketing. Roy Noordhoek is manager van de Retailgroep: de centra die niet aangesloten zijn bij een formuleketen. „Wij organiseren voor onze ondernemers vier keer per jaar een bijeenkomst, onder de titel ‘Business Club’. MKB Cursus & Training zorgt daarbij al twee jaar voor de inhoud. Zo’n groot trainingsbureau heeft altijd de trainers die bieden wat wij zoeken. En ze pakken het zeer serieus aan: door voorgesprekken en gerichte bezoeken aan een of twee tuincentra stemmen ze de workshop precies af op de realiteit binnen de branche. Deelnemers hoeven geen ingewikkelde vertaalslag te maken: ze kunnen het de volgende dag direct toepassen.

Garden Retail Services
Roy Noordhoek

Zakelijk gebruik van Facebook
De zakelijke inzet van sociale media roept nog veel vragen op bij de bedrijven die we vertegenwoordigen, onder meer dierenspeciaalzaken en dierenpensions. Hoe maak ik een goede start? Wat moet ik vermelden? Wat nu als er negatieve berichten verschijnen? Gaandeweg de cursus maakte onwennigheid plaats voor vertrouwen. Een voordeel van sociale media is dat je direct kunt reageren op eventuele kritiek. Een eyeopener voor deelnemers!

Brancheorganisatie Dibevo, Amersfoort
Angelique van Tilburg, secretaris

Arbeidsrecht
Ontslagvergunningen en -procedures zijn zeer actueel. We zochten een opleidingspartner die ons de nodige verdieping op dit terrein kon bieden en kwamen bij MKB Cursus & Training uit. De kleinschaligheid van de cursus zorgt ervoor dat je heel gericht met de trainer kunt communiceren. Ook de onderwerpen zijn concreet, zoals werkkostenregelingen en ontbindingsovereenkomsten. ‘k Heb het cursusboek nu binnen handbereik liggen!

L’Arcade Administraties-Belastingen BV, Heerhugowaard
John Appelman, directeur