Klanten over ons
Onze cursussen en trainingen hebben een paar kenmerken: no-nonsense, hands-on en direct toepasbaar. Geen eindeloze stroom aan theoretische informatie, maar korte en krachtige oefeningen die rechtstreeks uit de praktijk komen. Wat je vandaag leert, pas je morgen toe. Punt. Onze trainers zijn dan ook ervaren ondernemers. Hiermee spreken we een gevarieerde en zeer brede doelgroep aan. Hieronder lees je wat enkele van onze klanten over ons te zeggen hebben.

 

Agressie preventietraining
Wij bellen doorgaans niet met een vrolijke mededeling. Met de juiste benadering kun je het beoogde resultaat bereiken, ook bij mensen die in eerste instantie agressief reageren. De oefeningen die we tijdens de training hebben gedaan, werken goed in de praktijk. Woordkeuze en intonatie zijn strategische instrumenten. We denken erover om de training een vervolg te geven met een taaltraining.

Gerechtsdeurwaarderskantoor Visser, Nieuwegein
Sylvia Visser, Chef de Bureau en gerechtsdeurwaarder

Overval preventietraining
De Bazaar is een familiebedrijf wat ieder weekend weer heel veel bezoekers trekt. De directie vindt het heel belangrijk dat er met grote regelmaat getraind wordt door alle medewerkers en dat gebeurt dan ook met grote regelmaat. Dat deden we eerst bij een ander bureau, maar via internet kwam ik op MKB Cursus & Training. De agressietraining is gevolgd door weekendmedewerkers op de werkvloer en de overvaltraining was voor mijn eigen afdeling receptie/verhuur en voor de caissières Het is ons heel erg goed bevallen: goede trainer, geweldige acteur.

De Beverwijkse Bazaar, Beverwijk
Marga van Ginkel, hoofd afd. receptie

Time management
Wij ontwerpen, maken en verkopen kantoormeubilair. We hebben het erg druk gelukkig. Om nog efficiënter te werken deden we een time management training. Het was vooral praktisch en direct toepasbaar. Bij inventarisatie twee maanden later, bleek dat iedereen er iets van gebruikte. MKB Cursus &Training was voor ons een experiment en het is helemaal geslaagd!

Markant, Utrecht
Marieke Aartsen, HR-manager

Coachend leidinggeven A - de basis
Je kijkt een aantal dagen met praktijkogen naar leidinggeven. Een stevige theoretische basis is aanwezig, dat is prima, maar het meeste heb je aan het delen van ervaringen met de trainer en met medecursisten. Goed om te weten dat je niet de enige bent die wel eens tegen blokkades aanloopt. Het samen bespreken van mogelijke oplossingen is waardevol.

Boutkan Accountancy, Kwintsheul
John Vreugdenhil, accountant en leidinggevende

Time management
Wij ontwerpen, maken en verkopen kantoormeubilair. We hebben het erg druk gelukkig. Om nog efficiënter te werken deden we een time management training. Het was vooral praktisch en direct toepasbaar. Bij inventarisatie twee maanden later, bleek dat iedereen er iets van gebruikte. MKB Cursus & Training was voor ons een experiment en het is helemaal geslaagd!

Markant, Utrecht
Marieke Aartsen, HR-manager

Notuleren
Onze twaalf notulistes, die bijna allemaal nog op papier notuleerden, kwamen laaiend enthousiast terug en ze vroegen mij direct een vervolgcursus te plannen! Ze wilden liefst dezelfde trainster, omdat die heel veel praktijkervaring meebracht en het goed kon overbrengen. Niet gortdroog uit een boekje, maar duidelijk gebaseerd op de dagelijkse notuleerpraktijk. Wordt vervolgd dus...

Gemeente Alphen aan de Rijn
Willem Versteeg, Coördinator Office Management

Notuleren
Wij ondersteunen brancheorganisaties met onder meer interim management, secretariaatdiensten en projectbegeleiding. Van de 55 medewerkers zijn er 15 secretaresse en 8 van hen hadden behoefte aan extra notuleervaardigheden. De opbouw van de cursus en de uitleg waren perfect en er was veel waardering voor de deskundigheid en de hulpvaardigheid van de docente!

Wissenraet Van Spaendonck Tilburg BV
Suzanne van Noort, officemanager

Notuleren
De verslaglegging kon naar ons inzicht beter en secretaresses wilden graag meer ondersteuning in de vorm van een training om beter te notuleren. Het specifieke inhoudelijke doel was meer een rode draad in notulen te bewerkstelligen. De training is heel positief ontvangen en heeft voor een verdere professionalisering van het secretaresseteam gezorgd. De trainster, zelf afkomstig uit de praktijk, gaf de cursisten concrete handvatten. Door gebruik te maken van filmpjes en teksten konden de deelnemers de stof meteen oefenen en ideeën uitwisselen .

Bureau Jeugdzorg Gelderland, Arnhem
Nicolette Hagen, teamleider

Werving en selectie
We hebben al een evaluatie formulier ingevuld. De trainer was zeer bekwaam evenals de actrice. Ik heb veel van deze dag opgestoken.
Het is belangrijk om goed om te gaan met de investering (de medewerker). Verder waren de praktische oefeningen in gespreksvoering verhelderend. We zijn op zoek naar de juiste persoon! Dat vond ik een eye opener.

Humanitas
Femke Kosters

Personeelsgesprekken
“Een aantal mensen binnen ons bedrijf moest functioneringsgesprekken met collega's gaan voeren, maar ze hadden weinig ervaring op dat gebied. We hebben op locatie de training gevolgd met ervaren en minder ervaren mensen, zodat we van elkaar konden leren. De cursus was lekker praktisch. We konden meteen aan de slag. Door samen te oefenen en bezig te zijn leer je veel meer dan wanneer je een dikke berg theorie moet doorworstelen. De trainer voelde ons heel goed aan; alle collega's waren over haar te spreken. We leerden onder meer hoe je een gesprek zo kunt sturen dat je bereikt wat je voor ogen had. En dat je een collega die niet bepaald bereidwillig is zo kunt sturen dat hij de verantwoording juist naar zich toetrekt. Heel praktisch.”

American Book Center
Karin van Eck, marketing director

Klantgericht denken en handelen
We zijn met veertien mensen - de helft van ons bedrijf - getraind in persoonlijke effectiviteit en service. Het enthousiasme van de trainer was zo aanstekelijk en de inhoud zo goed, dat we nu echt anders aan het werken zijn. Betere interne samenwerking, veel bewuster van de belangen van de klant. Echt een aanrader!

Drukwerkdeal, internetdrukkerij
Martijn van de Poel, HR Manager

Time management
Je kunt zelf veel doen om prettiger te werken, zo blijkt uit de training. Het is een natuurlijke reactie om druk aan de organisatie te wijten, maar bepaalde spanningen ontstaan door individuele acties. Sommige medewerkers trekken veel naar zich toe, andere schuiven juist af. Neem je verantwoordelijkheid voor je eigen werk en communiceer over taken die wellicht niet bij jouw functie horen.

Wicro Plastics, Kessel
Yvonne Jansen, medewerker P&O

Time management

  • Onderscheidende training. Duidelijkheid naar debiteuren kan dus ook op een klantvriendelijke manier. Na deze training hoef je je nooit meer te laten gijzelen door de rookgordijnen die debiteuren opwerpen.
  • Onze cashflow is significant toegenomen na praktisering van de geleerde vaardigheden.
  • De trainer leert je geen kunstjes, maar jezelf ècht beter positioneren in je rol van debiteurenbeheerder naar debiteur en in je eigen organisatie. Heb ontdekt dat mijn vakgebied veel breder is dan ik voor mogelijk had gehouden. Mijn complimenten voor de uitgebreide kennis van trainer Gebsky en hoe goed hij deze kan overbrengen naar anderen.

Andere NBBU deelnemers over de cursus Debiteurenbeheer en telefonisch incasseren:

Financiële basiskennis
“Heel duidelijk werd in deze cursus uitgelegd wat het verschil is tussen de balans en de winst- en verliesrekening. Voor veel van onze medewerkers was dat echt een eyeopener. Ook hadden we veel aan de uitleg over de kasstromen binnen je bedrijf. Het hoofd van onze technische dienst doet jaarlijks een heel aantal dure investeringen. Hoe ga je daar mee om? We kregen veel nuttige en praktische informatie. Lang geleden heb ik een dergelijke training al eens gevolgd, maar ik wilde alles weer even ophalen. De eigenaar van Parkhotel Den Haag adviseerde mij om dat bij MKB Cursus & Training te doen. Daar heb ik geen spijt van. De dag was perfect verzorgd, alle communicatie verliep prima en de trainer was zeer professioneel.”

Parkhotel Den Haag,
Jacques Ravoo, general manager

Klantgericht verkopen in de detailhandel
“Ik ben in verschillende branches werkzaam geweest en heb daarom al diverse verkooptrainingen meegemaakt. Eigenlijk was ik een beetje sceptisch; meestal krijg je tijdens dergelijke cursussen de bekende schemaatjes voorgeschoteld, was mijn ervaring. Ik heb mijn beeld volledig bijgesteld. Ik heb echt dingen geleerd. De focus lag niet, zoals gewoonlijk, op vragen als 'Is de klant sociaal of dominant?', maar op je omgang met klanten en met andere verkopers uit je team. Er werd veel nuttige informatie verstrekt over hoe je succesvol kunt bouwen aan langetermijnverkoop en duurzame klantrelaties. Het was een enthousiaste training, waardoor ik weer op een nieuwe manier naar mezelf ben gaan kijken. Ik heb geleerd om mezelf te blijven verbeteren, in het belang van zowel het bedrijf als de klantrelatie.”

Retif,
Jeroen de Jong, verkoper

Train de trainer
Jij kunt als eenling hét verschil voor een patiënt maken. Dat idee wil ik op collega’s overbrengen. Je moet dan eerst ontdekken wie jij als trainer bent. De cursus ondersteunt daarbij. Goed luisteren naar de groep, mensen de ruimte geven, didactische modellen, al deze onderdelen komen aan bod. De variëteit aan cursusdeelnemers vind ik tevens een verrijking. Mijn vier medecursisten kwamen uit een ander vakgebied en dat leverde nieuwe inzichten op.

St. Elisabeth Ziekenhuis, Tilburg
Jet van Ginhoven, senior verpleegkundige

Time management
“Tijdens deze cursus heb ik heel duidelijk geleerd prioriteiten te stellen. Regelmatig word ik van de werkvloer gehaald, omdat klanten op elk willekeurig moment binnen kunnen komen. Dat is niet goed voor je concentratie. Dankzij de cursus heb ik leren tijdschrijven. Ik houd per activiteit bij hoe lang ik ermee bezig en ik noteer de reden van onderbrekingen. Op die manier maak ik voor mezelf inzichtelijk hoe ik het meest praktisch mijn dag kan inplannen. Daardoor kan ik ook duidelijk aangeven: dan en dan kan ik een afspraak met u maken. Ik wil namelijk kwaliteit blijven leveren.”

Van Waay Interieurs, Benthuizen
Michel van den Berg, interieuradviseur

Time management
Sinds de cursus spreken we over ‘aapjes’. Onze trainer bedacht deze metafoor voor verantwoordelijkheden. Het is niet de bedoeling om een aapje naar collega’s te laten overspringen. Zo wordt op luchtige wijze bewustwording gecreëerd. Je merkt dat medewerkers van hun verantwoordelijkheden doordrongen raken, dat ze er actief mee aan de slag gaan. Een pré is dat deze training bedrijfsbreed en incompany kon worden gegeven.

SpeakUp BV, Enschede
Lizanne van Ommeren, HR-manager

Effectief leidinggeven
“Twee jaar geleden hebben we binnen ons bedrijf een management-team gevormd. Met de vijf managers volgen we nu de incompany training, omdat we allen afzonderlijk met bepaalde vragen en situaties zaten. Die konden we vooraf voorleggen aan de trainer. Ze heeft ons gevraagd wat we willen leren, welke vragen er leven en waar we tegenaan lopen. Tijdens de cursus gaat ze heel specifiek op onze situatie in. En dat schiet merkbaar wortel op de werkvloer. We voeren op het moment bijvoorbeeld functioneringsgesprekken. Tijdens de training krijgen we veel praktische tips over hoe we dat het best kunnen aanpakken. Zeer leerzaam en praktisch toepasbaar!”

Twilmij,
René Slagmolen, directeur

Klantgericht verkopen in de detailhandel
“Wij hebben met twintig collega's twee keer twee avonden mogen luisteren naar een zeer kundige trainer. Voordat we met de cursus begonnen, was hij al verschillende keren bij ons geweest om de actuele situatie binnen ons bedrijf te bespreken. Daar sprong hij tijdens de training voortreffelijk op in. Het sloot perfect aan op de praktijk zoals wij die kennen. Veel medewerkers hebben de cursus echt ervaren als een opfrismoment. Je bent al jaren verkoper, maar ben je je wel bewust van hoe je het doet? Als een klant komt, heeft hij een probleem en daarvoor zoekt hij bij jou een oplossing. Ontvang een klant dus altijd met open armen en toon interesse, benadrukte de trainer. Onze verkopers zijn hier daadwerkelijk mee aan de slag gegaan.”

Nebo
Khalid Achaabouné, medewerker

Werving en selectie
Ik vond de training heel zinvol. Het was praktijkgericht, met heel veel mooie tools om het geleerde direct in de praktijk te kunnen toepassen.
De rollenspellen waren erg geslaagd, doordat de dame in kwestie heel prettig “acteerde” .
Ik vind dat we met het geleerde en de aandachtspunten (span of control, ondersteuning P&O) aan de slag moeten.
De trainer maakt een verslag en de adviezen hierin zijn nodig om het hele werving & selectie verhaal toe te kunnen passen. We zijn nu in staat de juiste kandidaat te selecteren i.p.v. de beste!

Humanitas
Anyta

Overval preventietraining
Gelukkig is er geen concrete aanleiding om de training te volgen. We willen gewoon goed voorbereid zijn, dus we zijn met zestien restaurantmedewerkers aan de slag gegaan. De theorie is belangrijk, daarin komen onder andere de preventieve mogelijkheden aan bod. Je leert ook veel van de praktijkoefeningen met een acteur. We weten nu wat ons te doen staat als de nood aan de man is.

Hotel-Restaurant De Gouden Leeuw, Zevenbergschen Hoek
Petra van der Made, eigenaresse

Klantgericht verkopen in de detailhandel
Een mystery shopper bezocht ons woonwarenhuis voorafgaand aan de training. Dat bleek dus de trainer zelf te zijn. Zijn winkelervaringen leverden meteen veel input op. We barsten van de productkennis, maar de klant uiteindelijk tot aankoop verleiden kon beter. In twee trainingsavonden hebben we veel bijgeleerd, ook over het omgaan met veeleisende klanten. Nu moeten we de kennis op peil houden.

Geels Woonwarenhuis, Bennekom
Ada Elings-Geels, ondernemer

Klantgericht verkopen in de detailhandel
Mij sprak het erg aan dat de cursus op een 'hoveniers-wijze' werd gegeven: helder en duidelijk. Wij zijn niet de top-managers met de bijbehorende kretologieën: wij zijn vakmannen en we willen een eerlijke goede boterham verdienen. De workshop geeft daar goede handvatten voor. Het niet doorberekenen van bepaalde kosten komt veelal voort uit angst. In het offerte-stadium shopt de consument bij zoveel verschillende bedrijven dat we bang zijn klanten wegblijven omdat we te duur zijn. Maar dat is vaak een ongegronde angst. Natuurlijk is de prijs bepalend, maar ook andere zaken zoals klantvriendelijkheid en kwaliteit spelen een hele belangrijke rol. Het is goed dat we dat samen beseffen en dat we samen een sterk en eerlijk front kunnen vormen. Ik ga ook de 2e workshop volgen en ik weet dat ik daar dezelfde praktische ideeën opdoe om mijn eigen bedrijfsvoering te verbeteren.

Hoveniersbedrijf M.A. Franken, Utrecht
Marco Franken